2012
Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht
JANÍKOVÁ, Věra a Miroslav JANÍKZákladní údaje
Originální název
Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht
Název česky
Videostudie jako výzkumná metoda výuky druhého cizího jazyka
Název anglicky
Video study as a research method in tertiary language teaching
Autoři
JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Hamburg, Interaktiver und kompetenzorientierter Unterricht/ Interactive and Competence-Orientated Education, od s. 180-190, 11 s. 2012
Nakladatel
Kovač
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00057970
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-8300-6422-0
Klíčová slova česky
výuka cizích jazyků; terciární didaktika cizích jazyků; videostudie
Klíčová slova anglicky
foreign language learning and teaching; tertiary language methodology; video study
Změněno: 5. 3. 2013 20:48, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Auch in der Tschechischen Republik wird Deutsch zu einer typischen Tertiärsprache, die in der Regel nach Englisch als erster Fremdsprache gelernt wird. Diese spezielle Sprachenkonstellation erfordert ein anderes didaktisch-methodisches Konzept, das die sog. Tertiärsprachendidaktik bereitstellt. Auf die Fragen, ob und in wie weit die Prinzipien der Tertiärsprachendidaktik im schulischen Deutsch als zweite Fremdsprache-Unterricht in den Lehr- und Lernprozessen an den tschechischen Grundschulen reflektiert werden, werden mittels einer videobasierten Untersuchung Antworten gesucht, die im Beitrag kurz vorgestellt werden.
Česky
I v České republice se němčina stává typickým tzv. terciárním jazykem, který je ve školním prostředí vyučován jako druhý cizí zpravidla po angličtině. Tato specifická jazyková konstelace vyžaduje i specifický didakticko-metodický koncept, který představuje didaktika druhého cizího jazyka tzv. terciární didaktika. V příspěvku je představen design empirického výzkumu, který s využitím metody video studie zjišťuje, zda a do jaké míry jsou principy terciární didaktiky cizích jazyků uplatňovány v procesech učení a vyučování němčiny jako druhého jazyka v českých základních školách.
Anglicky
Even in the Czech Republic German is a typical tertiary language that is usually learned after English as a second language. This language constellation requires a different methodological concept provided by the tertiary language didactics. The paper presents a research design using the method of video study to find out if, or to what extent the principles of tertiary language methodology in teaching German as a second language classes are reflected in the teaching and learning processes in the Czech primary schools.
Návaznosti
GAP407/11/0321, projekt VaV |
|