D 2012

Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht

JANÍKOVÁ, Věra a Miroslav JANÍK

Základní údaje

Originální název

Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht

Název česky

Videostudie jako výzkumná metoda výuky druhého cizího jazyka

Název anglicky

Video study as a research method in tertiary language teaching

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Hamburg, Interaktiver und kompetenzorientierter Unterricht/ Interactive and Competence-Orientated Education, od s. 180-190, 11 s. 2012

Nakladatel

Kovač

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00057970

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-8300-6422-0

Klíčová slova česky

výuka cizích jazyků; terciární didaktika cizích jazyků; videostudie

Klíčová slova anglicky

foreign language learning and teaching; tertiary language methodology; video study
Změněno: 5. 3. 2013 20:48, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Auch in der Tschechischen Republik wird Deutsch zu einer typischen Tertiärsprache, die in der Regel nach Englisch als erster Fremdsprache gelernt wird. Diese spezielle Sprachenkonstellation erfordert ein anderes didaktisch-methodisches Konzept, das die sog. Tertiärsprachendidaktik bereitstellt. Auf die Fragen, ob und in wie weit die Prinzipien der Tertiärsprachendidaktik im schulischen Deutsch als zweite Fremdsprache-Unterricht in den Lehr- und Lernprozessen an den tschechischen Grundschulen reflektiert werden, werden mittels einer videobasierten Untersuchung Antworten gesucht, die im Beitrag kurz vorgestellt werden.

Česky

I v České republice se němčina stává typickým tzv. terciárním jazykem, který je ve školním prostředí vyučován jako druhý cizí zpravidla po angličtině. Tato specifická jazyková konstelace vyžaduje i specifický didakticko-metodický koncept, který představuje didaktika druhého cizího jazyka tzv. terciární didaktika. V příspěvku je představen design empirického výzkumu, který s využitím metody video studie zjišťuje, zda a do jaké míry jsou principy terciární didaktiky cizích jazyků uplatňovány v procesech učení a vyučování němčiny jako druhého jazyka v českých základních školách.

Návaznosti

GAP407/11/0321, projekt VaV
Název: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Grantová agentura ČR, Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině

Přiložené soubory

Janikova_Janik_Beitrag_14.3.doc
Požádat o autorskou verzi souboru