HOLLAN, Jan. Light as a Disruptor to be Quantified. Brno: Brno Uni. of Technology, Faculty of Engineering and Commmunication, Dept. of Physics, 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Light as a Disruptor to be Quantified
Autoři HOLLAN, Jan.
Vydání Brno, 2012.
Nakladatel Brno Uni. of Technology, Faculty of Engineering and Commmunication, Dept. of Physics
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW 3 typos corrected after publication
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky darkness; circadian cycle; sleep disruption; radiometry; photometry; faint light
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: RNDr. Jan Hollan, Ph.D., učo 3319. Změněno: 21. 2. 2013 10:22.
Anotace
Day and night cycle, what's more natural than that? And what aspect of nature has been lost more than this one, in our civilisation? It appears, that the present light amounts we're using at night 'thanks' to electric lighting are far over the safe levels. Not only wildlife, but our own health is damaged a lot. Bad and shorter sleep, reduced melatonin production controlling the night-mode metabolism result. The very roots of our civilisation vanish. However, hard numbers are a must in debating those issues. And a broad citizen involvement. Bringing light-at-night photometry to everybody's hands is feasible, instruments for that exist now. We present an overview of technologies, results and their implications. Restoring healthy darkness and still being able to live comfortably is well within our reach. Quantitative approach helps to overcome the business parole 'the more light the better'. Light can be a good servant again, not a bad lord.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MUNázev: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 13:55