2013
Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates
MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁZákladní údaje
Originální název
Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates
Autoři
MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Community & Applied Social Psychology, London, GB, London - John Wiley a Sons, Ltd. 2013, 1052-9284
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.880
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00065977
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000312885000003
Klíčová slova anglicky
cyberbullying;school environment;bystanders;supportive behaviour
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2015 10:13, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Anotace
V originále
This study examined factors that increase or decrease the support a bystander offered to a victim of cyberbullying. Possible determinants of supportive behaviour were analyzed using a four step hierarchical regression analysis on data from 156 Czech children (12 to 18 years old; 54% females) who witnessed their schoolmates being victims of cyberbullying. Among individual characteristics, only a general tendency toward prosocial behaviour was a positive predictor of supportive behaviour. Other factors such as age, gender, self esteem, and problematic relationships with peers had no effect. Among contextual factors, existing relationships with the victim, upset feelings evoked by witnessing victimization, and direct requests for help from the victim triggered supportive behaviour, while strong relationships with the bully inhibited it. Fear of intervening played no role. The practical implications of the findings are discussed with regard to the roles of the emotional response of the bystander and direct requests for help from the victim in cyberbullying interventions.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaV |
| ||
GAP407/11/0585, projekt VaV |
| ||
LD11008, projekt VaV |
|