J 2013

Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates

MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁ

Základní údaje

Originální název

Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates

Autoři

MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Community & Applied Social Psychology, London, GB, London - John Wiley a Sons, Ltd. 2013, 1052-9284

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.880

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00065977

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000312885000003

Klíčová slova anglicky

cyberbullying;school environment;bystanders;supportive behaviour

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2015 10:13, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

Anotace

V originále

This study examined factors that increase or decrease the support a bystander offered to a victim of cyberbullying. Possible determinants of supportive behaviour were analyzed using a four step hierarchical regression analysis on data from 156 Czech children (12 to 18 years old; 54% females) who witnessed their schoolmates being victims of cyberbullying. Among individual characteristics, only a general tendency toward prosocial behaviour was a positive predictor of supportive behaviour. Other factors such as age, gender, self esteem, and problematic relationships with peers had no effect. Among contextual factors, existing relationships with the victim, upset feelings evoked by witnessing victimization, and direct requests for help from the victim triggered supportive behaviour, while strong relationships with the bully inhibited it. Fear of intervening played no role. The practical implications of the findings are discussed with regard to the roles of the emotional response of the bystander and direct requests for help from the victim in cyberbullying interventions.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
GAP407/11/0585, projekt VaV
Název: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
LD11008, projekt VaV
Název: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Akronym: CSKA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Copingové strategie kyberšikany u adolescentů