J 2012

Gender and Grade Level as Factors Influencing Perception of Geography

KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ a Tomáš JANKO

Základní údaje

Originální název

Gender and Grade Level as Factors Influencing Perception of Geography

Autoři

KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Kateřina MRÁZKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Review of International Geographical Education Online, 2012, 2146-0353

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Turecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00062573

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

gender; grade level; lower secondary school pupils; perception of geography

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 13:54, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

Pupils’ perception of any science subject significantly influences their achievement. Identification of perception of some subject is essential part of educational research. This study is focused on finding out differences in the four dimensions of geography perception (1. Geography as a school subject; 2. Geography and environment; 3 Importance of geography; 4. Relevance of geography lessons to pupils life) between gender and grade level of lower secondary school pupils. The research tool was questionnaire with 27 Likert type items; the data were obtained from 540 lower secondary pupils from Czech Republic. The data were analyzed by the method of descriptive (mean score, standard deviation)and inductive (analysis of variance) statistics. The gender had got significant influence in the first dimension and grade level in the fourth dimension. Results are discussed in the conclusion part and there is information about the possibility of future research.

Přiložené soubory