2012
Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky
ZAPLETAL, MilošZákladní údaje
Originální název
Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky
Název česky
Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky
Název anglicky
Folk songs of Horňácko from the viewpoint of modality and flexible diatonic
Autoři
ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opus musicum : hudební revue, Brno, Opus musicum, 2012, 0862-8505
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00062584
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
lidová píseň; Horňácko; modalita; flexibilní diatonika; Jaroslav Volek; hudební analýza; hudební teorie
Klíčová slova anglicky
musical folklore; Horňácko; modality; flexible diatonic; Jaroslav Volek; musical analysis; musical theory
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 10. 2013 19:56, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
V originále
Cílem studie je ukázat, že koncepce modality a flexibilní diatoniky, vytvořená Jaroslavem Volkem primárně pro analýzu artificiální hudby 20. století, může fungovat jako teoretický nástroj pro kvantitativní analýzu melodiky (melodických paradigmat) lidové hudby. Autor provedl analýzu 127 lidových písní z etnografického regionu Horňácko (vydaných ve sbírce Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000). Cílem analýzy bylo ověřit a upřesnit dříve postulované teze Holého (1966) a Trojana (1980) o povaze tónin moravského hudebního folklóru (zejména z Horňácka). Na základě autorovy vlastní systematiky melodických paradigmat (vytvořené na základě Volkovy teorie) byla vyhodnocena četnost jednotlivých melodických paradigmat (MP) a diatonických flexí. Ve zkoumaném vzorku převládají MP durového charakteru; nejčastější jsou flexe situované na 4. a 7. stupni v dur a na 6. a 7. stupni v moll; vůbec nejčastější jsou však flexe na 3. stupni; převládajícím gregoriánským modem je lydický.
Anglicky
The goal of this study is to demonstrate that Jaroslav Volek's conception of modality and flexible diatonic can serve as a methodological and theoretical tool for analysis of melodic paradigms (MP) of musical folklore. An analysis of 127 folk songs from the ethnographic region of Horňácko (taken from Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000) has been conducted. The purpose of the analysis was to validate and specify Holý's (1966) and Trojan's (1980) theses about a character of scales of Moravian musical folklore, especially from the region of Horňácko (predominance of Lydian, Mixolydian and Dorian features, irrelevance of n-chords and n-tonics etc.). Based on author's own systematics of MPs (using Volek's theory), frequency of MPs and diatonic flexions was evaluated. In the researched group of tunes, MPs based on major scale predominate. The most frequent flexions are those situated at the fourth or seventh grade of major scale and at the sixth and seventh grade of minor scale; but the flexions at the third grade are the most frequent at all. Among Gregorian modes, the Lydian one predominates.
Návaznosti
MUNI/A/0927/2009, interní kód MU |
|