J 2012

Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky

ZAPLETAL, Miloš

Základní údaje

Originální název

Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky

Název česky

Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky

Název anglicky

Folk songs of Horňácko from the viewpoint of modality and flexible diatonic

Autoři

ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum : hudební revue, Brno, Opus musicum, 2012, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00062584

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

lidová píseň; Horňácko; modalita; flexibilní diatonika; Jaroslav Volek; hudební analýza; hudební teorie

Klíčová slova anglicky

musical folklore; Horňácko; modality; flexible diatonic; Jaroslav Volek; musical analysis; musical theory

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 10. 2013 19:56, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem studie je ukázat, že koncepce modality a flexibilní diatoniky, vytvořená Jaroslavem Volkem primárně pro analýzu artificiální hudby 20. století, může fungovat jako teoretický nástroj pro kvantitativní analýzu melodiky (melodických paradigmat) lidové hudby. Autor provedl analýzu 127 lidových písní z etnografického regionu Horňácko (vydaných ve sbírce Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000). Cílem analýzy bylo ověřit a upřesnit dříve postulované teze Holého (1966) a Trojana (1980) o povaze tónin moravského hudebního folklóru (zejména z Horňácka). Na základě autorovy vlastní systematiky melodických paradigmat (vytvořené na základě Volkovy teorie) byla vyhodnocena četnost jednotlivých melodických paradigmat (MP) a diatonických flexí. Ve zkoumaném vzorku převládají MP durového charakteru; nejčastější jsou flexe situované na 4. a 7. stupni v dur a na 6. a 7. stupni v moll; vůbec nejčastější jsou však flexe na 3. stupni; převládajícím gregoriánským modem je lydický.

Anglicky

The goal of this study is to demonstrate that Jaroslav Volek's conception of modality and flexible diatonic can serve as a methodological and theoretical tool for analysis of melodic paradigms (MP) of musical folklore. An analysis of 127 folk songs from the ethnographic region of Horňácko (taken from Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000) has been conducted. The purpose of the analysis was to validate and specify Holý's (1966) and Trojan's (1980) theses about a character of scales of Moravian musical folklore, especially from the region of Horňácko (predominance of Lydian, Mixolydian and Dorian features, irrelevance of n-chords and n-tonics etc.). Based on author's own systematics of MPs (using Volek's theory), frequency of MPs and diatonic flexions was evaluated. In the researched group of tunes, MPs based on major scale predominate. The most frequent flexions are those situated at the fourth or seventh grade of major scale and at the sixth and seventh grade of minor scale; but the flexions at the third grade are the most frequent at all. Among Gregorian modes, the Lydian one predominates.

Návaznosti

MUNI/A/0927/2009, interní kód MU
Název: Osobnosti a instituce české hudební kultury. Pramenný výzkum k přípravě hesel pro Český hudební slovník osob a institucí.
Investor: Masarykova univerzita, Osobnosti a instituce české hudební kultury. Pramenný výzkum k přípravě hesel pro Český hudební slovník osob a institucí., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty