C 2012

Objev nové pevniny. Brněnská výstava gotického umění Moravy a Slezska 1935-1936 a Albert Kutal

SLAVÍČEK, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Objev nové pevniny. Brněnská výstava gotického umění Moravy a Slezska 1935-1936 a Albert Kutal

Název anglicky

Discovery of New Lands. The Brno Exhibition of Gothic Art of Moravia and Silesia 1935-1936 and Albert Kutal

Autoři

SLAVÍČEK, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Praha, Artem ad vitam : kniha k poctě Ivo Hlobila, od s. 580–599, 20 s. 2012

Nakladatel

Artefactum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00062656

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-86890-46-3

Klíčová slova česky

gotické umění Moravy a Slezska; výstavy umění; Albert Kutal; Mistr tzv. Rajhradského oltáře

Klíčová slova anglicky

Gothic art of Moravia and Silesia; art exhibitions; Albert Kutal; Master of the so called Rajhrad Altar

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2013 19:30, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek přibližuje zrod myšlenky na uspořádání výstavy gotického umění Moravy a Slezska v letech 1935 a 1936 a jednotlivé fáze odborné i organizační přípravy tohoto významného výstavního počinu. Pozornost věnuje zásadní úloze Alberta Kutala jako hlavního odborného garanta výstavy a přibližuje dobové kritické ohlasy, podle nichž výstava přispěla k objevení nové země na mapě dějin umění. A konečně připomíná také značný odborný přínos, který výstava představovala pro další poznání a zpracování fondu gotického umění na Moravě a ve Slezsku, jmenovitě pak díla Mistra tzv. Rajhradského oltáře.

Anglicky

The article describes the origin of the idea of the Brno exhibition of Gothic Art of Moravia and Silesia in 1935-1936 and the individual phases of the expert and organizational preparation among other things, the systematic research in situ. Attention is given to the essential role of Albert Kutal, the main expert authority of the project. The study also recaputilates numerous contemporary reactions, which mostly agreed on the opinion that the exhibition had contributed to the discovery of a new, so far unknown land on the map of Czech art history. Last but not least, the study reminds us of great professional contribution that the exhibition made to the future knowledge of and research in gothic art of Moravia and Silesia, in particular, the works of the Master of the so called Rajhrad Altar.