Detailed Information on Publication Record
2012
Empatie jako součást sociální kompetence učitele
ŠTĚRBA, RadimBasic information
Original name
Empatie jako součást sociální kompetence učitele
Name in Czech
Empatie jako součást sociální kompetence učitele
Name (in English)
Empathy as part of the social competence of teachers
Authors
Edition
Praha, p. 9-20, 12 pp. 2012
Publisher
Univerzita Karlova
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-263-0269-8
Keywords (in Czech)
sociální kompetence, empatie, kvalita učitele, zkvalitnění výuky, pedagogický výzkum
Keywords in English
social competency, empathy, teachers quality, improvement teaching, educational research
Tags
Reviewed
Změněno: 22/3/2013 09:33, PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
V originále
Příspěvek se zabývá tematikou sociální kompetence učitele se zaměřením na empatii. Přibližuje pojetí empatie, její místo ve struktuře sociální kompetence učitele a v konceptu pedagogických kompetencí. Zejména však reflektuje důležitost empatie jako jednoho z klíčových prvků ovlivňující kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. V této souvislosti prezentuje závěry některých výzkumů věnujících se možnostem vlivu empatie učitele na zkvalitnění jeho výchovně vzdělávacího působení.
In Czech
Příspěvek se zabývá tematikou sociální kompetence učitele se zaměřením na empatii. Přibližuje pojetí empatie, její místo ve struktuře sociální kompetence učitele a v konceptu pedagogických kompetencí. Zejména však reflektuje důležitost empatie jako jednoho z klíčových prvků ovlivňující kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. V této souvislosti prezentuje závěry některých výzkumů věnujících se možnostem vlivu empatie učitele na zkvalitnění jeho výchovně vzdělávacího působení.
In English
The paper deals with the theme of teachers social competence with a focus on empathy. It approaches the concept of empathy and its place in the structure of teachers social competences and the concept of pedagogical competences. Especially, however, it reflects the importance of empathy as one of the key dimensions affecting the quality of the educational process. In this context, it presents the findings of some studies dealing with the possibilities of the influence of teachers empathy on improving his/her educational efficiency