C 2012

Některé aspekty literární kompetence žáků primární školy se speciálními vzdělávacími potřebami

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Některé aspekty literární kompetence žáků primární školy se speciálními vzdělávacími potřebami

Název anglicky

Some Aspects of Literary Competence of Primary School Pupils with Special Educational Needs

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, SIEGLOVÁ, N., ZÍTKOVÁ, J. et al. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Questions of Communication and the Topic of Handicap Regarding Pupils with Special Educational Needs. od s. 35-58, 24 s. 2012

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00062931

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6053-1

Klíčová slova česky

lyrika; výzkum; literární kompetence; recepce; speciální vzdělávací potřeby; dyslexie; mimořádné nadání; prožitek textu; porozumění obraznosti; metafora; slovní hříčka; slovesná tvořivost; motiv; rým; vyprávění; informační a estetická funkce jazyka; motivace

Klíčová slova anglicky

lyrical text; research; literary competence; special educational needs; dyslexia; exceptional talent; experience of text; understanding of imagery; metaphor; pun; verbal creativity; motif; narrative; informative and aesthetical functions of language

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 1. 2013 14:11, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola souhrnně představuje výsledky výzkumu recepce lyrických textů a verbální tvořivosti žáků primární školy s odlišnými dispozicemi – dyslexie, výborní žáci, průměrná skupina. Zaměřuje se na způsob subjektivního prožitku a porozumění obraznosti u lyrických básní. V návaznosti na charakter recepce je sledována schopnost tvorby metaforického obrazu, motivicko-kompoziční varianty a volného vyprávění. Výsledky jsou prezentovány nejprve samostatně k jednotlivým textům a poté jsou uvedena celková zjištění o zvláštnostech recepce a kreativních schopnostech sledovaných skupin žáků. Výsledky výzkumu mohou poskytnout vodítko pro diferencovaný přístup k žákům s různými speciálními vzdělávacími potřebami při rozvíjení literární kompetence.

Anglicky

The chapter presents overall results of the research of reception ability and verbal creativity of primary school pupils with different dispositions – dyslexia, exceptional talent, and average group. It focuses on the subjective experience and understanding of imagery in lyrical poems. On the basis of the reception the author deals with the ability of producing metaphors, motif-composition variants and free narratives. The results are first presented separately with individual texts and then the overall findings about particularities of reception and creative abilities of the researched groups of pupils are given. The results of the research can provide guidance for individualized approach to pupils with special educational needs when developing their literary competence.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Přiložené soubory

Otazky_komunikace_obsah.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
Jitka_ZITKOVA_-_Nektere_aspekty_literarni_kompetence_zaku_primarni_skoly_se_specialnimi_vzdelavacimi_potrebami.doc
Požádat o autorskou verzi souboru