HORÁKOVÁ, Jana. Karel Čapek: Czech Frankenstein. In Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Karel Čapek: Czech Frankenstein
Název česky Karel Čapek: český Frankenstein
Název anglicky Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week, 2012.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00062957
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotika; science-fiction; dramatická postava
Klíčová slova anglicky Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotics; science-fiction; drama character
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2013 09:55.
Anotace
Název přednášky je remakem titulku recenze prvního uvedení hry Karla Čapka R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) v U.S.A.. Autor recenze, John Corbin, v ní nazval Čapka “česko-slovenským Frankensteinem” (1922). V přednášce představím další příklady recepce hry R.U.R. v prvním desetiletí po její oficiální premiéře v Národním divadle v Praze (25. ledna 1921). Diváci se seznámí s fotografiemi a recenzemi inscenací RUR v Praze (1921), Berlíně (1923), Vídni (1923), New York (1922), Londýně (1923) a Paříži (1924). Zvláštní pozornost bude věnována recepci Robota v různých kulturních kontextech, stejně jako prvním mechanických robotům, bezprostředně inspirovaným roboty Karla Čapka. Robota budu interpretovat jako metaforu stavu lidstva ve Věku stroje. Dramatická postava Robota bude podrobena sémiologické analýze, na základě které zformuluji soubor motivů, které se pojí s robotem, jako uměleckým médiem dosud. Přednáška chce být příspěvkem k archeologii media robota.
Anotace anglicky
"Who were you if you admired him?" asked Robert Wechsler in the article Čapek in America (1992). "Well, that question was answered very soon […]. You was a sci-fi fan." Čapek has been considered an important part of the science-fiction history, if for no other reason than that he had invented one of the principal characters of science fiction, the robot. The title of the lecture is a remake of Karel Čapek's R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) first stage production in U.S.A. review by John Corbin headline, who called Karel Čapek "A Czecho-Slovak Frankenstein"(1922). I will introduce more examples of Karel Čapek's play R.U.R. reception in the first decade since its official first night in the National Theatre in Prague (January 25, 1921) during my lecture. An audience will be introduced with photographs and reviews of R.U.R. stage productions in Prague (1921), Berlin (1923), Vienna (1923), New York (1922), London (1923), and Paris (1924) with special attention to Robot character reception in different cultural contexts, as well as with first embodiments of mechanical robots immediately inspired by Čapek's Robots. I will deal with Robot as a metaphor of state of humanity in the Machine Age. The Robot as a dramatic character will be subjected to the semiological analyses to find set of motives that accompany the robot as an artistic medium till nowadays. The lecture wants to be a contribution to a media archeology of robot.
VytisknoutZobrazeno: 8. 10. 2024 00:24