2012
Případ nekonfesní religiozity ve středověké Evropě : Bompietro z Boloně
ZBÍRAL, DavidZákladní údaje
Originální název
Případ nekonfesní religiozity ve středověké Evropě : Bompietro z Boloně
Název anglicky
A case of non-confessional religiosity in Medieval Europe : Bompietro of Bologna
Autoři
ZBÍRAL, David (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2012, 1210-3640
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00058240
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Bompietro z Boloně; inkvizice; praktická religiozita; nekonfesní religiozita; pojem náboženství; pojem členství; hereze a ortodoxie; katarství
Klíčová slova anglicky
Bompietro of Bologna; inquisition; practical religiosity; non-confessional religiosity; concept of religion; concept of membership; heresy and orthodoxy; Catharism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2013 15:27, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Tento článek analyzuje religiozitu Bompietra z Boloně na základě registru boloňské inkvizice z let 1291-1310. Snaží se ukázat, že Bompietrova religiozita byla v první řadě praktická. Její doktrinální obsah se zdá skrovný a zaměřený jinam než na podporu jakékoli konkrétní organizace (římské či katarské církve). Bompietrův případ odhaluje nedoktrinální typ religiozity, stále podhodnocovaný v obrazu středověkého křesťanství. Umožňuje také širší úvahy o vztazích mezi představami, praktikami a členstvím. Tyto útvary nejsou propojeny přímočarými kauzálními vazbami, nýbrž mohou souviset podstatně složitějším a méně přímým způsobem.
Anglicky
In this article, I analyze the religiosity of Bompietro of Bologna as reported in the register of the inquisition of Bologna, 1291-1310. I attempt to show that Bompietro's religiosity was above all practical; its doctrinal content seems to be scarce, and it was not focused on support of any church (Roman or Cathar). Bompietro's case reveals a non-confessional type of religiosity, one still underrepresented in the image of medieval Christianity. This case also encourages wider reflection on the relations between beliefs, practices and membership. Far from having direct causal links, these relations can sometimes prove quite intricate.
Návaznosti
GAP401/12/0657, projekt VaV |
|