Detailed Information on Publication Record
2012
Případ nekonfesní religiozity ve středověké Evropě : Bompietro z Boloně
ZBÍRAL, DavidBasic information
Original name
Případ nekonfesní religiozity ve středověké Evropě : Bompietro z Boloně
Name (in English)
A case of non-confessional religiosity in Medieval Europe : Bompietro of Bologna
Authors
ZBÍRAL, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2012, 1210-3640
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00058240
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Bompietro z Boloně; inkvizice; praktická religiozita; nekonfesní religiozita; pojem náboženství; pojem členství; hereze a ortodoxie; katarství
Keywords in English
Bompietro of Bologna; inquisition; practical religiosity; non-confessional religiosity; concept of religion; concept of membership; heresy and orthodoxy; Catharism
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 12/4/2013 15:27, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Tento článek analyzuje religiozitu Bompietra z Boloně na základě registru boloňské inkvizice z let 1291-1310. Snaží se ukázat, že Bompietrova religiozita byla v první řadě praktická. Její doktrinální obsah se zdá skrovný a zaměřený jinam než na podporu jakékoli konkrétní organizace (římské či katarské církve). Bompietrův případ odhaluje nedoktrinální typ religiozity, stále podhodnocovaný v obrazu středověkého křesťanství. Umožňuje také širší úvahy o vztazích mezi představami, praktikami a členstvím. Tyto útvary nejsou propojeny přímočarými kauzálními vazbami, nýbrž mohou souviset podstatně složitějším a méně přímým způsobem.
In English
In this article, I analyze the religiosity of Bompietro of Bologna as reported in the register of the inquisition of Bologna, 1291-1310. I attempt to show that Bompietro's religiosity was above all practical; its doctrinal content seems to be scarce, and it was not focused on support of any church (Roman or Cathar). Bompietro's case reveals a non-confessional type of religiosity, one still underrepresented in the image of medieval Christianity. This case also encourages wider reflection on the relations between beliefs, practices and membership. Far from having direct causal links, these relations can sometimes prove quite intricate.
Links
GAP401/12/0657, research and development project |
|