Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1083228, author = {Spurný, Lubomír}, article_location = {Brno}, article_number = {č. 2}, keywords = {Heinrich Schenker; music theory; editor; Harmonielehre; Der freie Satz; Beethovens neunte Sinfonie}, language = {cze}, issn = {1212-0391}, journal = {Musicologica Brunensia}, title = {Heinrich Schenker: teoretik a editor}, volume = {roč. 47}, year = {2012} }
TY - JOUR ID - 1083228 AU - Spurný, Lubomír PY - 2012 TI - Heinrich Schenker: teoretik a editor JF - Musicologica Brunensia VL - roč. 47 IS - č. 2 SP - 80-87 EP - 80-87 PB - Masarykova univerzita SN - 12120391 KW - Heinrich Schenker KW - music theory KW - editor KW - Harmonielehre KW - Der freie Satz KW - Beethovens neunte Sinfonie N2 - Heinrich Schenker, autor pozoruhodné analytické teorie, byl soukromým učitelem skladby a klavíru. V této studii je však představen jako editor děl německé klasiky. Schenkerova ediční práce je spojena s vídeňským nakladatelstvím Universal Edition . Nedlouho po jeho založení pro něj připravil dvousvazkový soubor vybraných klavírních skladeb Carla Philippa Emanuela Bacha (C. Ph. E. Bach: Klavierwerke, 1903), s doprovodnou publikací Ein Beitrag zur Ornamentik (1903), a transkripci Händelových varhanních koncertů pro klavír na čtyři ruce (G. F. Händel: Sechs Orgelkonzerte nach den Originalen für Klavier zu vier Händen bearbeitet, 1905); z původně zamýšlených dvou svazků byl ovšem realizován pouze první z nich. Již tato zpracování nesla autorův výrazný rukopis, spojující intenzivní studium autografů, spolu se schopnostmi jejich filologického posouzení, a zkušenosti reflexivně zaměřeného skladatele a pianisty. Jeho textově kritické komentáře si rovněž všímají edičních počinů známých hudebníků, kteří vycházeli především z vlastní interpretace či z požadavků cílových uživatelů. Schenkerův vztah k pramenům a k jejich edicím příkladně dokumentují komentovaná vydání, autorem označovaná jako Erläuterungsausgaben, mezi která patří Chromatická fantasie a fuga Johanna Sebastiana Bacha (Chromatische Fantasie und Fuge D moll von Johann Sebastian Bach: Kritische Ausgabe mit Anhang , 1910) a poslední Beethovenovy klavírní sonáty op. 101, 106, 109, 110, and 111 (původně Die letzten fünf Sonaten von Beethoven), které byly zveřejněny jako samostatné svazky v Universal Edition v rozmezí let 1913–1921. Během přípravy sešitů Tonwille Schenker pracoval na souborném vydání Beethovenových klavírních sonát, která, podobně jak tomu bylo u předchozích tisků, vycházela z autografů. Sonáty pak vycházely nejprve samostatně v letech 1921–1923 v nakladatelství Universal Edition (L. van Beethoven: Klaviersonaten: Nach den Autographen und Erstdrucken rekonstruiert von Heinrich Schenker ). ER -
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker: teoretik a editor. \textit{Musicologica Brunensia}. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 47, č. 2, s.~80-87. ISSN~1212-0391.
|