2013
Stigma základního vzdělání?
HLOUŠKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Stigma základního vzdělání?
Název anglicky
Stigma of basic education?
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku: "Hranice normality", Olomouc, 21.-22. 1. 2013, 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00067659
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
základní vzdělání; kariéra; dospělý; zaměstnání
Klíčová slova anglicky
basic education; career; adult; job
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2014 15:31, Mgr. Zdeňka Mácková
V originále
Dosažené vzdělání dnes zásadním způsobem ovlivňuje uplatnění jednotlivce na trhu práce, bývá měřítkem sociálního postavení a od dosaženého vzdělání se odvozuje i sociální kapitál jedince. Z tohoto úhlu pohledu je tedy normální usilovat o dosažení co nejvyššího vzdělání. Jak se ale v této době žije lidem, kteří předčasně odešli ze školy a skončili se základním vzděláním? Cílem tohoto příspěvku je přiblížit, jak dospělí se základním vzděláním uvažují o své kariéře, jak se uplatňují na trhu práce a jak se v průběhu své kariéry vyrovnávají s tím, že „normální“ je mít vyšší vzdělání. Příspěvek vychází z dat kvalitativní části výzkumného šetření podpořeného Centrem Euroguidance ČR v letech 2010-2012 na téma: Potřeby dospělých ve vztahu k řízení své kariéry a možnosti jejich uspokojování prostřednictvím služeb kariérového poradenství. Konkrétně jsou v tomto příspěvku využita data sebraná prostřednictvím narativních a polostrukturovaných rozhovorů od šesti respondentů ve věku 22-41 let, kteří předčasně ukončili své vzdělávání a mohou se prokazovat pouze dokladem o ukončeném základním vzdělání.
Anglicky
Achieved education decides the asserting oneself on the labour market, it is the yardstick of social status and from achieved education we also deduce the social capital of an individual today. It is thereby normal to endeavour the achievement of the highest education. How do people who prematurely left their education and ended up with basic (compulsory) education live today? The aim of this paper is to approximate, how adults with basic education consider their careers, how successful the job-seeking they are, and how they come to terms with the fact that it is "normal" to achieve higher education in the run of their careers. The paper stems from data from quality research phase of research supported by the Euroguidance Centre in the Czech Republic in years 2010-2012 on the topic: The needs of adults in relation to the building of their careers and how to satisfy these through career counselling and guidance services. We use the data collected through narrative and semi-structured interviews from six respondents from 22-41 years of age in this paper concretely. They prematurely left their education and can prove to have achieved only the certificate of basic (compulsory) education.