HLOUŠKOVÁ, Lenka. Stigma základního vzdělání? (Stigma of basic education?). In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku: "Hranice normality", Olomouc, 21.-22. 1. 2013. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stigma základního vzdělání?
Name (in English) Stigma of basic education?
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku: "Hranice normality", Olomouc, 21.-22. 1. 2013, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00067659
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) základní vzdělání; kariéra; dospělý; zaměstnání
Keywords in English basic education; career; adult; job
Tags rivok, RIVZ
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zdeňka Mácková, učo 2295. Changed: 12/4/2014 15:31.
Abstract
Dosažené vzdělání dnes zásadním způsobem ovlivňuje uplatnění jednotlivce na trhu práce, bývá měřítkem sociálního postavení a od dosaženého vzdělání se odvozuje i sociální kapitál jedince. Z tohoto úhlu pohledu je tedy normální usilovat o dosažení co nejvyššího vzdělání. Jak se ale v této době žije lidem, kteří předčasně odešli ze školy a skončili se základním vzděláním? Cílem tohoto příspěvku je přiblížit, jak dospělí se základním vzděláním uvažují o své kariéře, jak se uplatňují na trhu práce a jak se v průběhu své kariéry vyrovnávají s tím, že „normální“ je mít vyšší vzdělání. Příspěvek vychází z dat kvalitativní části výzkumného šetření podpořeného Centrem Euroguidance ČR v letech 2010-2012 na téma: Potřeby dospělých ve vztahu k řízení své kariéry a možnosti jejich uspokojování prostřednictvím služeb kariérového poradenství. Konkrétně jsou v tomto příspěvku využita data sebraná prostřednictvím narativních a polostrukturovaných rozhovorů od šesti respondentů ve věku 22-41 let, kteří předčasně ukončili své vzdělávání a mohou se prokazovat pouze dokladem o ukončeném základním vzdělání.
Abstract (in English)
Achieved education decides the asserting oneself on the labour market, it is the yardstick of social status and from achieved education we also deduce the social capital of an individual today. It is thereby normal to endeavour the achievement of the highest education. How do people who prematurely left their education and ended up with basic (compulsory) education live today? The aim of this paper is to approximate, how adults with basic education consider their careers, how successful the job-seeking they are, and how they come to terms with the fact that it is "normal" to achieve higher education in the run of their careers. The paper stems from data from quality research phase of research supported by the Euroguidance Centre in the Czech Republic in years 2010-2012 on the topic: The needs of adults in relation to the building of their careers and how to satisfy these through career counselling and guidance services. We use the data collected through narrative and semi-structured interviews from six respondents from 22-41 years of age in this paper concretely. They prematurely left their education and can prove to have achieved only the certificate of basic (compulsory) education.
PrintDisplayed: 6/5/2024 19:29