PANČOCHA, Karel a Lenka SLEPIČKOVÁ. Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů. In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 27-42. ISBN 978-80-210-5995-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů
Název česky Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů
Název anglicky Sentiments, Attitudes and Concerns of Students of Education Asociated with Inclusioin
Autoři PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. od s. 27-42, 16 s. 2012.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00063085
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5995-5
Klíčová slova česky inkluze; student; speciální pedagogika; učitel
Klíčová slova anglicky inclusion; student; special pedagogy; teacher
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Změněno: 4. 2. 2013 13:58.
Anotace
Výzkumy postojů učitelů a budoucích učitelů k inkluzi a jejich obav spojených s prací v inkluzivních třídách jsou ve světovém pedagogickém výzkumu prováděny velmi často a s využitím různých metodologických přístupů. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jaké jsou postoje studentů pedagogických oborů k inkluzi, jak se liší od postojů obecné populace a také srovnání studentů speciální pedagogiky a ostatních pedagogických oborů. Využili jsme dat z dotazníkového šetření, ve kterém jsme zkombinovali modifikovanou verzi škály SACIE a upravenou verzi Bogardusovy škály sociální distance, která měří sociální akceptaci konkrétních skupin ve společnosti. Výzkumný soubor tvořilo 155 studentek a studentů Masarykovy univerzity oboru speciální pedagogika a jiných pedagogických oborů. Naše výsledky ukazují, že studium pedagogických oborů (a ještě výrazněji studium speciální pedagogiky) je důležitým faktorem pro sociální akceptaci osob s různými typy postižení, stejně jako pro postoje k inkluzi. Studenti speciální pedagogiky projevovali méně obav z práce v inkluzivním prostředí než studenti jiných pedagogických oborů, plných 36, 2 % z nich však má obavy z nedostatku vlastních schopností pro práci v inkluzivních třídách, 72 % z nich se bojí neschopnosti věnovat adekvátní pozornost všem žákům ve třídě a 91 % se obává nedostatku finančních zdrojů pro inkluzi.
Anotace anglicky
Studies of attitudes of teachers and future teachers towards inclusion and their concerns associated with working in inclusive settings are conducted quite often in educational research, using variety of methodological strategies. Our research aimed to analyze attitudes of future teachers of different subjects towards inclusion, find out how these attitudes differ from attitudes of general population, and how attitudes of future special teachers differ from attitudes of general education teachers. We used data from a questionnaire survey, which combined modified vision of SACIE questionnaire and modified vision of Bogardus scale of social distance, measuring social acceptance of selected groups in society. The sample consisted of 155 students of Masaryk University studying either Special education or other programs focused on education. Our results show that being a student of a program focused on education (and even more Special education) is a major factor positively influencing social acceptance of people with different types of disabilities and attitudes towards inclusion. Students of special education expressed less concerns about working in inclusive settings than students of education. However, 36,2 % special education students are concerned about lack of own abilities to teach in inclusive classroom, 72 % are concerned about their ability to attend to all students and 91 % fear shortage of finances needed for inclusive education.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2011, interní kód MUNázev: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Akronym: IVZVSDP)
Investor: Masarykova univerzita, Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 15:48