2012
Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou
SKOPAL, Pavel a Francesco DI CHIARAZákladní údaje
Originální název
Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou
Název česky
Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou
Název anglicky
Too cruel for Americans. Carlo Ponti, Czech New Wave, and Barrandov co-productions with the Western Europe
Autoři
SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Francesco DI CHIARA (380 Itálie)
Vydání
Vyd. 1. Praha, Hoří, má panenko, od s. 56-79, 24 s. 2012
Nakladatel
Národní filmový archiv
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00063126
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7004-150-5
Klíčová slova česky
filmové koprodukce; česká nová vlna; transnacionální kinematografie
Klíčová slova anglicky
film co-productions; Czech new wave; transnational cinema
Štítky
Změněno: 30. 10. 2015 20:13, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Hoří, má panenko je možné chápat jako první případ specifičtějšího modelu koprodukční spolupráce. Zásadní roli v něm hrálo několik skutečností: důvěra v distribuční a festivalové úspěchy auteurského modelu evropského filmu v 60. letech; neotřesitelná finanční stabilita státem subvencovaného Filmového studia Barrandov; zaostalost východního bloku v technologické oblasti, ale také v životní úrovni, resp. kupní síle obyvatel; a specifičnost organizačního uspořádání Československého filmu, kde paralelně vedle sebe existovaly dva samostatné podniky, Československý filmexport a Filmové studio Barrandov. Podrobnější pohled na Hoří, má panenko nám ale umožňuje odhalit významné prvky fungování filmového průmyslu ve druhé polovině 60. let – ukazuje se tak například, jak důležitou roli přisuzovalo barrandovské studio některým režisérům a jakou míru tvůrčí svobody měli. To není nijak překvapivé, i když je jistě potřebné nahradit mýtus svobodných šedesátých let podrobným výzkumem konkrétních realizačních podmínek. Ty nám pak odhalí i překvapivější věci: například to, jak intenzivní – třebaže často bezvýsledná či kontraproduktivní – byla jednání se západními producenty, a především to, jak důležitou roli hrál i v produkční oblasti nevýrobní prvek celé struktury státní kinematografie, tedy Československý filmexport.
Anglicky
We can take Milos Forman s movie Firemen s Ball as the first example of a specific model of co-productions.An analysis of the movie reveals significant features of film inudstry s elements - we can see the role of individual directors, the position of the foreign producers, and, above all, what role the unproductive part of the industry - the Czechoslovak Filmexport - took in the system.