p 2012

Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis

MUSILOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis

Name in Czech

Přechod ze střední školy k univerzitnímu studiu - příklad dobré praxe

Authors

Edition

Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany, 2012

Other information

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Keywords (in Czech)

středoškolské studium, univerzitní studium, konzultační cvičení

Keywords in English

secondary school learning, university study, consultation classes

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/2/2013 19:40, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.

Abstract

V originále

Troubles connected with the transition from secondary schools to universities concern the majority of fields of study. They are more serious in fields where mathematics is needed. These problems are, of course, generally known. The discussion concerning a concrete case is presented. It comes from physics, but the experiences and conclusions can be used also in other fields, not only in science. This is a learning form called consultation classes, or exercises, in classical mechanics. The fact that mechanics is often considered as relatively easy discipline of physics is also well-known. Thus it will be mentioned only very briefly, as a motivation remark. Main attention is paid to the above mentioned consultation classes.

In Czech

Potíže při přechodu ze střední školy k univerzitnímu studiu se týkají většiny oborů, jsou však vážnější v oborech vyžadujících matematické dovednosti. V příspěvku je diskutován konkrétní případ fyziky, ukazuje se však, že zkušenosti jsou využitelné i v dalších oborech. Jedná se o výukové metody v tzv. konzultačním cvičení. (Příspěvek prezentován na "Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany".