2012
Intervence jako restrikce nebo jako posilování?
ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁZákladní údaje
Originální název
Intervence jako restrikce nebo jako posilování?
Název česky
Intervence jako restrikce nebo jako posilování?
Název anglicky
Intervention – restriction or support?
Autoři
ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Vzdělávání žáků se vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Educational Needs VI. od s. 285-294, 10 s. 2012
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00063138
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-235-2
Klíčová slova česky
škola; rodina; problémové chování; porucha chování; dítě v riziku; informovaná intervence; represe; restrikce; resocializace; posilování; podpora; provázení; 3P koncept; 3R koncept.
Klíčová slova anglicky
school; family; behavioral difficulties; conduct disorder; at-risk child; informed intervention; restriction; resocialization; empowerment; guid ance; support
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2013 16:08, Dana Nesnídalová
V originále
Informovaná intervence staví na znalosti individuálních odlišností dítěte/žáka a směřuje k naplnění jeho individuálních edukačních potřeb. Je charakteristická intervenčním konceptem 3P (posilování, podpora, provázení). V textu jej představujeme na příkladech z výzkumů a stavíme jej do kontrastu intervenčního konceptu 3R (represe, restrikce, resocializace), který se též v aktuálních speciálněpedagogických intervenčních strategií uplatňuje, ovšem je primárně zaměřen na potřeby a zájmy okolí dítěte, resp. společnosti. V textu tematizujeme hledisko příjemců intervence (dětí či žáků), přičemž zdůrazňujeme roli, kterou tito jedinci a jejich pohled na intervenci samotnou v rámci intervenčního procesu hrají. Ve světle obou intervenčních konceptů (3P a 3R) jsou na příkladech z našich výzkumů představeny tři typické reakce okolí na tzv. problémové chování tak z pohledu samotných aktérů tohoto chování – diskreditující, zasvěcená (podpůrná) a odměňující reakce.
Anglicky
The concept of informed intervention is based on knowledge of individual differences between children and its aim is to meet their individual educational needs. It may be defined by the interventional concept of empowerment-support-guidance, which we believe to be more appropriate than the interventional concept of repression, restriction, resocialization, which aims to meet the needs and interests of children’s social environment. In the article we present children’s perspectives on and their attitudes towards intervention as illustrated by some of the findings of our researches in the field of behavioral difficulties. We emphasize role of children’s interpretations of the process of intervention as a key part of intervention.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|