C 2012

Intervence jako restrikce nebo jako posilování?

ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Intervence jako restrikce nebo jako posilování?

Název česky

Intervence jako restrikce nebo jako posilování?

Název anglicky

Intervention – restriction or support?

Autoři

ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Vzdělávání žáků se vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Educational Needs VI. od s. 285-294, 10 s. 2012

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00063138

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-235-2

Klíčová slova česky

škola; rodina; problémové chování; porucha chování; dítě v riziku; informovaná intervence; represe; restrikce; resocializace; posilování; podpora; provázení; 3P koncept; 3R koncept.

Klíčová slova anglicky

school; family; behavioral difficulties; conduct disorder; at-risk child; informed intervention; restriction; resocialization; empowerment; guid ance; support

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2013 16:08, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Informovaná intervence staví na znalosti individuálních odlišností dítěte/žáka a směřuje k naplnění jeho individuálních edukačních potřeb. Je charakteristická intervenčním konceptem 3P (posilování, podpora, provázení). V textu jej představujeme na příkladech z výzkumů a stavíme jej do kontrastu intervenčního konceptu 3R (represe, restrikce, resocializace), který se též v aktuálních speciálněpedagogických intervenčních strategií uplatňuje, ovšem je primárně zaměřen na potřeby a zájmy okolí dítěte, resp. společnosti. V textu tematizujeme hledisko příjemců intervence (dětí či žáků), přičemž zdůrazňujeme roli, kterou tito jedinci a jejich pohled na intervenci samotnou v rámci intervenčního procesu hrají. Ve světle obou intervenčních konceptů (3P a 3R) jsou na příkladech z našich výzkumů představeny tři typické reakce okolí na tzv. problémové chování tak z pohledu samotných aktérů tohoto chování – diskreditující, zasvěcená (podpůrná) a odměňující reakce.

Anglicky

The concept of informed intervention is based on knowledge of individual differences between children and its aim is to meet their individual educational needs. It may be defined by the interventional concept of empowerment-support-guidance, which we believe to be more appropriate than the interventional concept of repression, restriction, resocialization, which aims to meet the needs and interests of children’s social environment. In the article we present children’s perspectives on and their attitudes towards intervention as illustrated by some of the findings of our researches in the field of behavioral difficulties. We emphasize role of children’s interpretations of the process of intervention as a key part of intervention.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Přiložené soubory

mono_vitkova_bartonova_VI_VZ_2013.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
Cervenka_a_Vojtova--_Intervence-restrikce_nebo_posilovani_-_finalni_verze_-_do_monografie_2012.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru