Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1083946, author = {Lišková, Kateřina}, article_location = {Brno}, article_number = {2}, keywords = {nationality; ethnicity; schoolchildren; discourse analysis}, language = {cze}, issn = {1214-813X}, journal = {Sociální studia}, title = {"Mluví jako kdyby fakt byla Češka". Konstrukce národnosti/ethnicity v promluvách dětí}, volume = {9}, year = {2012} }
TY - JOUR ID - 1083946 AU - Lišková, Kateřina PY - 2012 TI - "Mluví jako kdyby fakt byla Češka". Konstrukce národnosti/ethnicity v promluvách dětí JF - Sociální studia VL - 9 IS - 2 SP - 43-64 EP - 43-64 PB - Masarykova universita SN - 1214813X KW - nationality KW - ethnicity KW - schoolchildren KW - discourse analysis N2 - Žáci a žákyně 9. tříd, kteří navštěvovali etnicky a národnostně smíšené třídy (vietnamské, ukrajinské/ruské, romské), v rámci focus groups diskutovali vztahy ve svých třídách. Moje analýza kombinuje diskurzně-analytické přístupy konverzační analýzy a interpretačních repertoárů (Wetherell), aby porozuměla způsobům, jakými jsou konstruovány národnost a etnicita. Z analýzy vystupují tři témata: téma jazyka coby nástroje inkluze a exkluze; téma konstrukce in-group a out-group; a téma kultury, jež je konstruována v kontextu stejnosti/jinakosti. Ukazuji, že mluvčí identifikují zvládnutí jazyka většiny jako hlavní nástroj inkluze, zatímco rodný jazyk zůstává znakem „esenciální pravdy“ o identitě osoby. Při snahách o inkluzi do in-group, mobilizují národnostně/etnicky „jiní“ diskurzivní strategie vlastní normálnosti a podobnosti majoritě. „Domácí“ užívají diskurzu individualizace, aby se předvedli coby tolerantní jedinci a zároveň identifikují „dobré“ a „špatné“ „jiné“ z ostatních etnicit a národností. Kultura podobně jako biologie slouží k vysvětlení odlišností mezi lidmi. Zajímavý diskurzní prostor se otevírá v kategorii psychického „vnitřku“, který může sloužit k promýšlení rovnosti všech lidí. ER -
LIŠKOVÁ, Kateřina. ''Mluví jako kdyby fakt byla Češka''. Konstrukce národnosti/ethnicity v promluvách dětí (''She Speaks as if She Really Were Czech''. Construction of Nationality/Ethnicity in Children´s Speech). \textit{Sociální studia}. Brno: Masarykova universita, 2012, vol.~9, No~2, p.~43-64. ISSN~1214-813X.
|