2012
Kúdijáttam - když divadlo vychází z chrámu
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Kúdijáttam - když divadlo vychází z chrámu
Název česky
Kúdijáttam - když divadlo vychází z chrámu
Název anglicky
Koodiyattam: when theatre emerges from a temple
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2012, 0862-5409
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00063256
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
divadlo; indické divadlo; kúdijáttam; kathakali; Kérala
Klíčová slova anglicky
theatre; Indian theatre; kootiyattam; kathakali; Kerala
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2013 11:03, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Studie pojednává o kúdijáttam, formě sanskrtského divadla, která se po staletí hrála výhradně v prostředí chrámu a zhruba od poloviny 20. století i mimo něj. V českém prostředí byly v odborné literatuře divadlu kúdijáttam doposud věnovány jen zmínky. Studie se proto snaží čtenáře seznámit s jeho historií a scénickou praxí, jak byla provozována a jakou podobu má dnes. Zvláštní pozornost je věnována herectví (abhinaja) a jeho čtyřem hlavním složkám, jež byly definovány již v Nátjašástře, staroindické učebnici divadelního umění, technice transformace rolí (pakarnáttam) a dalším důležitým aspektům představení kúdijáttam, včetně složitého systému gest rukou (muder).
Anglicky
Koodiyattam: When Theatre Emerges from a Temple. The study discusses the koodiyattam, a form of Sanskrit theatre which for centuries was exclusively performed in temples, and only since the second half of the 20th century also outside of them. In Czech literature the koodiyattam theatre has so far been mentioned only sporadically. The study, therefore, purports to acquaint the Czech readers with its history and scenic practice, and with its contemporary forms. Special attention is paid to acting (abhinaya) and its four main components which were defined in Natya Shastra, on Indian instruction book on theatre art, to the technique of the transformation of roles (pakarnnattam), as well as other important aspects of the koodiyattam performance, including the complex system of hand gestures (muder).