2012
„Firma vydělává, děti se učí, žena je hodná a já jsem šťastný.“ Představy dětí o budoucím životě
SLEPIČKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
„Firma vydělává, děti se učí, žena je hodná a já jsem šťastný.“ Představy dětí o budoucím životě
Název česky
„Firma vydělává, děti se učí, žena je hodná a já jsem šťastný.“ Představy dětí o budoucím životě
Název anglicky
„My business is doinq well, my children are good at school, my wife is kind and I am happy“. The children´s view of their future life.
Autoři
SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální studia, Brno, Fakulta sociálních studií MU v Brně, 2012, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/12:00058314
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
dětství; budoucí život; dítě jako aktér; gender; věkové normy
Klíčová slova anglicky
childhood; future life; agency; gender; age norms
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2013 00:08, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
V originále
Text se soustředí na otázku, jak děti, konkrétně děti navštěvující 3. a 7. třídy základní školy (tedy děti ve věku 8–10 a 12–13 let) – přemýšlejí o svých budoucích životních drahách, jak je prezentují, na co v jednotlivých oblastech svého života aspirují. Zajímá nás také, jak se tyto aspirace liší u dívek a chlapců, a zda v nich můžeme najít odrazy individualizačních tendencí, připisovaných životním drahám v pozdní modernitě, či konkrétních socializačních vlivů. Článek vychází z dat z výzkumu na dvou moravských základních školách, v němž byly použity různé kvalitativní nástroje sběru dat (kreslení, slohové práce, vytváření časových os atd.). Data ukazují, jak děti vnímají sociální normy a hodnoty vztahující se k různým životním fázím a jak vnímají různá očekávání vztahující se k genderu. Časové osy i volněji formulované životní plány dívek a chlapců v našem výzkumu odrážejí kulturně předepsanou a očekávanou biografii popisovanou jako sled životních etap, začínající přípravou na život ve vzdělávacím systému a pokračující nabýváním kompetencí spolu se zvyšujícím se věkem a vrcholící jejich ztrátou ve věku vyšším. Výzkum ukázal, že děti vnímají odlišnost očekávání ve vztahu k genderu, o své budoucnosti uvažují primárně jako chlapci a dívky. Zatímco dívky popisují ve svých budoucích životních plánech intenzivní a úspěšné zapojení se do rodinného, stejně jako do profesního života, chlapci projektují svou budoucnost coby budoucnost solitérů uprostřed rodin, jejichž životní styl a aktivity nejsou rodinným životem a vztahy k ostatním příliš determinovány. Chlapci plánovaný životní styl je tedy vysoce individualizovaný, dominuje mu realizace vlastních profesních i volnočasových představ a úspěch v těchto sférách, jakkoli se odehrává v kulisách rodin.
Anglicky
The paper focus on the ways how children, specifically children aged 8-10 and 12-13 years, are projecting their future lifes, how are they presenting them, what are their aspirations, expectations and wishes for the future. It is based on the different sources of qualitative data (drawings, essays, creating timelines etc.), gathered within the wider research project realized at two moravian primary schools. Data shows how children perceive social standards and values relating to different periods of life, and how they perceive different expectations in relation to gender. Children formulate their own life plans and ideas in a series of stages, beginning with the preparátory stage associated with the educational system and the acquisition of competencies, continuing to the phase of finding a stable partnership and building families and ending in the old age, that is described as a life phase marked by the loss of energy, health and competencies. While girls describe their future life plans in terms of an intensive and successful involvement into various life spheres – professional as well as private, boys design their future as a future of single beings realizing their own dreams and hobbies, just sorrounded by their families, but highly individualized.
Návaznosti
GAP404/11/1033, projekt VaV |
|