JARKOVSKÁ, Lucie. Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí. Sociální studia. Katedra sociologie FSS MU, 2012, roč. 9, 2/2012, s. 31–42. ISSN 1214-813X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí
Název anglicky First there were dinosours and then our great-grandmother was born. Honoring the ethnography in childhood research.
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální studia, Katedra sociologie FSS MU, 2012, 1214-813X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00058318
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky studia dětství; metodologie; etnografie; informovaný souhlas
Klíčová slova anglicky childhood studies; methodology; ethnography; informed consent
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Změněno: 12. 6. 2013 15:04.
Anotace
Článek se zaměřuje na metodologická dilemata výzkumu dětství a výzkumu s dětmi a ilustruje tato dilemata načeských i zahraničních studiích.
Anotace anglicky
The article focuses on methodological dilemmas of researching with children and illustrates those dilemmas on Czech as well as foreign research studies. New approaches of childhood studies emphasize the understanding of a child as competent, autonomous and equal partner of a researcher. Although sociologists strive to emphasize the children’s perspective, sociological research in its essence, objectifies the child and asserts towards them categories of its own paradigm. Nonetheless it is legitimate and in new childhood studies inevitable to overcome the paternalising approach. For this reason the researchers have to examine conscientiously their own assumptions, theoretical and methodological stemming out of the discipline as well as those stemming out of the adult position. The main argument of the article suggests that in the research of children we can exercise various techniques as questionnaire, individual and group interview or creative techniques as writing, drawing or drama, but without long term observations and presence in the research field the children’s stand point can’t be reached.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 01:43