2012
Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí
Název anglicky
First there were dinosours and then our great-grandmother was born. Honoring the ethnography in childhood research.
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální studia, Katedra sociologie FSS MU, 2012, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/12:00058318
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
studia dětství; metodologie; etnografie; informovaný souhlas
Klíčová slova anglicky
childhood studies; methodology; ethnography; informed consent
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 6. 2013 15:04, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Článek se zaměřuje na metodologická dilemata výzkumu dětství a výzkumu s dětmi a ilustruje tato dilemata načeských i zahraničních studiích.
Anglicky
The article focuses on methodological dilemmas of researching with children and illustrates those dilemmas on Czech as well as foreign research studies. New approaches of childhood studies emphasize the understanding of a child as competent, autonomous and equal partner of a researcher. Although sociologists strive to emphasize the children’s perspective, sociological research in its essence, objectifies the child and asserts towards them categories of its own paradigm. Nonetheless it is legitimate and in new childhood studies inevitable to overcome the paternalising approach. For this reason the researchers have to examine conscientiously their own assumptions, theoretical and methodological stemming out of the discipline as well as those stemming out of the adult position. The main argument of the article suggests that in the research of children we can exercise various techniques as questionnaire, individual and group interview or creative techniques as writing, drawing or drama, but without long term observations and presence in the research field the children’s stand point can’t be reached.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaV |
|