J 2012

Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí

Název anglicky

First there were dinosours and then our great-grandmother was born. Honoring the ethnography in childhood research.

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální studia, Katedra sociologie FSS MU, 2012, 1214-813X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00058318

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

studia dětství; metodologie; etnografie; informovaný souhlas

Klíčová slova anglicky

childhood studies; methodology; ethnography; informed consent

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 6. 2013 15:04, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zaměřuje na metodologická dilemata výzkumu dětství a výzkumu s dětmi a ilustruje tato dilemata načeských i zahraničních studiích.

Anglicky

The article focuses on methodological dilemmas of researching with children and illustrates those dilemmas on Czech as well as foreign research studies. New approaches of childhood studies emphasize the understanding of a child as competent, autonomous and equal partner of a researcher. Although sociologists strive to emphasize the children’s perspective, sociological research in its essence, objectifies the child and asserts towards them categories of its own paradigm. Nonetheless it is legitimate and in new childhood studies inevitable to overcome the paternalising approach. For this reason the researchers have to examine conscientiously their own assumptions, theoretical and methodological stemming out of the discipline as well as those stemming out of the adult position. The main argument of the article suggests that in the research of children we can exercise various techniques as questionnaire, individual and group interview or creative techniques as writing, drawing or drama, but without long term observations and presence in the research field the children’s stand point can’t be reached.

Návaznosti

GAP404/12/1487, projekt VaV
Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin