2012
Vznik a vývoj konceptu magie v římském světě
CHALUPA, AlešZákladní údaje
Originální název
Vznik a vývoj konceptu magie v římském světě
Název anglicky
Origin and Evolution of the Category Magic in the Roman World
Autoři
CHALUPA, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2012, 1210-3640
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00063337
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
magie; definice magie; nábožnenství polis; magos; superstitio; římanství
Klíčová slova anglicky
magic; definition of magic; polis religion; magos; superstitio; Romanness
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2013 19:11, Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D.
V originále
Studie se zábývá okolnostmi, které vedly ke vzniku kategorie magie v římském světě. Tento proces započal na počátku 2. století př.n.l. v době, kdy se Římané ocitli v intenzivním kontaktu s okolními kulturami, a byl dokončen v období vzniku Římského císařství na konci 1. století př.n.l. Autor tohoto článku soudí, že Římané převzali tuto kategorii od Řeků a začali ji užívat, po provedení nutných změn, k obdobným účelům jako před nimi Řekové: jako kontrastní a antitetickou kategorii vůči Romanitas ("Římanství"). Koncept "Římanství" jim pak pomáhala vymezit přijatelnost určitého jednání nebo uvažování, které reprezentovalo jádro civilizačních snah římských politických a kulturních elit.
Anglicky
This article maps the process leading to the reception and acculturation of the reflected category of magic by the Romans. This process commenced at the beginning of the 2nd century BCE, at the time of an increasingly intensive contact of the Roman world with neighboring cultures, and was finalized by the establishment of the Roman Empire at the end of the 1st century BCE. It is argued here that the Romans took over this category from the Greeks and started to use it, after necessary adaptations, to very similar purposes as the Greeks did: as a contrasting and antithetical category to Romanitas (Romanness) helping to define the acceptability of certain behaviors and ideas deemed to represent the core of civilizing efforts of (mainly) Roman political and cultural elites.
Návaznosti
MUNI/21/CHA/2011, interní kód MU |
|