2011
Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku
KROUPA, JiříZákladní údaje
Originální název
Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku
Název anglicky
Visual technology and architectural practice in the early modern period
Autoři
KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Praha, Tvarujete si sami? : sborník 3. sjezdu historiků umění, 25.-26. září 2008, od s. 191-201, 11 s. 2011
Nakladatel
Nakladatelství Lidové noviny
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00063397
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7422-073-9
Klíčová slova česky
architektonická praxe; stereotomie; tektonika; raně novověká architektura
Klíčová slova anglicky
architectural practice; stereotomy; tectonics; Early Modern architecture
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 11. 2016 16:23, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Architektonické projektování a nahlížení na stavby bylo v minulosti odlišné od našich současných zvyklostí, které byly utvářeny v průběhu 19. a 20. století. Proto je třeba při výzkumu raně novověké architektury znovu využít ty cesty promýšlení a pozorování architektury, které byly původně používány při reflexi dobových staveb. Na příkladech architektonické praxe můžeme rozlišit dvě základní cesty k utváření staveb: myšlenou architekturu a kreslenou architekturu. První přístup preferuje práci s modelem, druhý práci s geometrickými ideami, jako jsou půdorys, nárys a řez. Myšlená architektura je vyjádřena pojmem stereotomie, jak jej analyzoval Václav Richter na příkladu Santiniho. Oba termíny stereotomnosti a tektoničnosti se ovšem nemusí jevit pro uměleckohistorickou analýzu jako dostatečné a k lepšímu porozumění architektonickým dílům napomohou v budoucnu možná mnohem spíše virtuální modely.
Anglicky
The process of architectural projecting and looking at the buildings was different in the past from our habitual art historical looking which was formed during the 19th and 20th centuries. In research of the Early Modern architecture, it is therefore necessary to recreate such ways of thinking about and looking at architecture that were originally reflected in the design and perception of buildings. In relationship to the extant examples of architectural practice, two basic ways of dealing with their image can be discerned: the thought architecture and the drawn one. The first approach prefers to work with the model, the other one works with geometry and employs three images of the building: ground-plan, front elevation and cross-section. The thought architecture is expressed by stereotomy, as analyzed in Moravia, by Václav Richter in his study of Santini. The opposite terms of stereotomy and tectonics may prove not sufficient in the future and a better comprehension of Early Modern designing practices may be helped by virtual models.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|