KROUPA, Jiří. Max Dvořák dnes : od duchovních věd k vědám kulturním. Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 61, č. 1, s. 2-11. ISSN 1211-7390.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Max Dvořák dnes : od duchovních věd k vědám kulturním
Název anglicky Max Dvořák today : from “Geisteswissenschaften” to “Kulturwissenschaften”
Autoři KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1211-7390.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00063399
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Max Dvořák; dějiny umění; duchovní vědy; kulturní vědy
Klíčová slova anglicky Max Dvořák; art history; history of ideas; cultural studies
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 23. 11. 2016 16:21.
Anotace
Max Dvořák bývá nejčastěji spojován s programem "dějiny umění jako projev ducha" a zdálo by se tedy, že je až příliš spojen s překonanou etapou v historiografii dějin umění. Jak však již dříve uvedli znalci jeho textů a přístupů, jako především Arthur Rosenauer, Ján Bakoš či Hans Aurenhammer, Dvořákovy uměleckohistorické názory nebyly nějak konstantní a neměnné, ale byly jím často proměňovány a precizovány. Je proto možné předpokládat, že on sám by nesouhlasil s jednoznačným zaškatulkováním svých přístupů do nějakého programově definovaného metodického směru. Pro Dvořáka bylo zjevně nejdůležitější historické zakotvení každé možné uměleckohistorické interpretace. Proto asi nejlépe porozumíme jeho odkazu, jestliže se pokusíme rekonstruovat na základě jeho výroků jeho vlastní historické zakotvení a poté srovnáme jeho koncept historie umění se dvěma metodickými iniciativami v humanitních vědách: tou první byla diskuse o tzv. "duchovních vědách" kolem roku 1900, tou druhou vlastně obdobná současná německá diskuse o tzv. "kulturních vědách". Postupně přitom předložíme několik tezí, které nám pomohou objasnit Dvořákovo místo v historiografii dějin umění.
Anotace anglicky
Max Dvořák is most frequently associated with the programme "art history as the history of the ideas", and so it might seem that he is too closely associated with an outdated phase in the historiography of art history. However, as it has been shown earlier by those who know his texts and approaches well, in particular by Arthur Rosenauer, Ján Bakoš and Hans Aurenhammer, Dvořák's views on art history were in no way constant and unchanging, and he frequently altered them and defined them in greater detail. What was evidently most important for Dvořák, it was the historical basis of every possible art historical interpretation. The study therefore attemps to reconstruct his own historical basis, working from statements he made, and to compare his concept of art history with tho methodical initiatives in arts disciplines: the first was the discussion on "Geisteswissenschaften" (the humanities, "human sciences") around the year 1900, and the second the similar debate in German circles today on "Kulturwissenschaften" (cultural studies, "cultural sciences"). The article, published here, puts forward several theses in turn, which are intended to help clarify Dvořák's place in the historiography of art history.
Návaznosti
MSM0021622426, záměrNázev: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
VytisknoutZobrazeno: 24. 5. 2024 01:53