2012
How many steps to the shooting script? A political history of scriptwriting
SZCZEPANIK, PetrZákladní údaje
Originální název
How many steps to the shooting script? A political history of scriptwriting
Autoři
SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
The Screen Industries In East-Central Europe. An International Conference, Brno, 22-25 November 2012, 2012
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00058331
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
screenwriting; filmová výroba; socialismus; střední a východní Evropa
Klíčová slova anglicky
screenwriting; film production; socialism; East-Central Europe
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 10. 4. 2013 21:35, Mgr. Vendula Hromádková
Anotace
V originále
Inspired by Staiger s concept of continuity script as a production blueprint, this paper goes further and asks what can development regimes and formats tell us about modes of production and production cultures. It is based on a serial analysis of 30 Czech scenarios and screenplays from the 1920s-1970s, complemented by sets of their development forms (thematic plans, loglines, synopsis, treatments, etc.). Historical shifts from loose scenarios of the 1920s to continuity scripts of the 1930s, to bureaucratization of script development under Nazis and Stalinism, and back to flexible directors' scripts in the late 1950s and 1960s prove that scriptwriting history is perhaps the most telling story of creativity under economic and political influence. It also reveals crucial differences between production modes in Hollywood and Europe, or, in the West and the East - by showing how "tame" scriptwriters operated vis a vis (always more powerful) directors, producers and censors.
Návaznosti
GAP409/10/1361, projekt VaV |
|