k 2012

How many steps to the shooting script? A political history of scriptwriting

SZCZEPANIK, Petr

Základní údaje

Originální název

How many steps to the shooting script? A political history of scriptwriting

Autoři

SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

The Screen Industries In East-Central Europe. An International Conference, Brno, 22-25 November 2012, 2012

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00058331

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

screenwriting; filmová výroba; socialismus; střední a východní Evropa

Klíčová slova anglicky

screenwriting; film production; socialism; East-Central Europe

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 10. 4. 2013 21:35, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Inspired by Staiger s concept of continuity script as a production blueprint, this paper goes further and asks what can development regimes and formats tell us about modes of production and production cultures. It is based on a serial analysis of 30 Czech scenarios and screenplays from the 1920s-1970s, complemented by sets of their development forms (thematic plans, loglines, synopsis, treatments, etc.). Historical shifts from loose scenarios of the 1920s to continuity scripts of the 1930s, to bureaucratization of script development under Nazis and Stalinism, and back to flexible directors' scripts in the late 1950s and 1960s prove that scriptwriting history is perhaps the most telling story of creativity under economic and political influence. It also reveals crucial differences between production modes in Hollywood and Europe, or, in the West and the East - by showing how "tame" scriptwriters operated vis a vis (always more powerful) directors, producers and censors.

Návaznosti

GAP409/10/1361, projekt VaV
Název: Historie ateliérů na Barrandově z hlediska organizace a kultury filmové výroby
Investor: Grantová agentura ČR, Historie ateliérů na Barrandově z hlediska organizace a kultury filmové výroby