a 2012

People with Disabilities in the Czech Republic: Between Invisibility and Inclusion

PANČOCHA, Karel a Lenka SLEPIČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

People with Disabilities in the Czech Republic: Between Invisibility and Inclusion

Vydání

DISABILITY STUDIES CONFERENCE, LANCASTER UNIVERSITY, 11‐13 SEPTEMBER, 2012, 2012

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

inkluze; participace; postoje obecné populace; sociální začlenění osob s postižením; stigma; Bogardova škála sociální distance

Klíčová slova anglicky

inclusion, participation; attitudes of general population; social inclusion of people with disabilities; stigma; Bogardus scale
Změněno: 2. 2. 2013 13:29, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Full acceptance and low level of prejudice towards people with disabilities in the context of formal and non-formal relations is a necessary precondition for the successful inclusive process within all types of institutions. Our paper aims to analyze the context of inclusive processes in the Czech Republic through researching attitudes of the general public towards people with disabilities to find out where on the road between their „invisibility“ and „inclusion“ we are. In our research, carried out in December 2011, we administered an adapted version of Bogardus scale of social distance to a representative sample of Czech population. The questions were aimed to provide information about various types of disabilities. The analysis will look closely at the level of acceptance in educational settings and also at focus on generational comparison. We will focus on the connotations of different types of disabilities and their impact on the level of social acceptance.

Česky

Úplné a bezpředsudečné přijetí osob s postižením v rámci formálních i neformálních vztahů je nezbytnou podmínkou jejich společenského začlenění. Náš výzkum analyzuje kontext inkluzivních procesů v České republice skrze výzkum postojů obecné populace k lidem s postižením. Cílem výzkumu je zjistit, kde se na cestě mezi neviditelností a začleněním Česká republika nachází. V našem výzkumu jsme použili upravenou verzi Bogardovy škály sociální distance, kterou jsme měřili postoje reprezentativního vzorku české populace. Otázky byly formulovány tak, aby poskytly informace o různých typech postižení. Analýza se zaměří na úroveň akceptace osob s postižením ve vzdělávacím kontextu a také na generační srovnání. Zaměříme se také na konotace různých typů postižení a jejich dopad na sociální akceptaci.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání