C 2012

Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace

GULOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace

Název česky

Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace

Název anglicky

Reflection on the Topic of Education in context with the Romani Population

Autoři

GULOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1.vyd. Ostrava, Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. od s. 138-155, 18 s. 2012

Nakladatel

Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00063601

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7464-175-6

Klíčová slova česky

Sociálně znevýhodněné skupiny; Romové; diskriminace; předsudky; náročné prostředí; studium; aktivizace; většinová populace; výzkumná analýza; otevřené kódování; zakotvená teorie; segregace

Klíčová slova anglicky

Socially disadvantaged groups; Romani; discrimination; prejudice; difficult environment; study; actuation; majority population; research; analysis; open coding; Grounded Theory; segregation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2013 15:56, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola se zaměřuje na problematiku romské populace, předkládá možnosti aktivizace sociálně znevýhodněných skupin a upozorňuje na náročnou situaci Romů v oblasti vzdělávání, kde se objevuje určitá segregace a diskriminace romských žáků. Výzkumné šetření poukazuje na předsudky většinové společnosti vůči Romům tak, jak je vnímají romští studenti. Analýza ukazuje možné souvislosti mezi diskriminací, předsudky a přístupem romské popuace ke vzdělávání. Dále si všímá mechanismů inkluze, mezi které patří profese asistenta pedagoga v prostředí školy.

Anglicky

The chapter is concerned with the issue of the Romani population, suggests ways of actuating socially disadvantaged groups and points out the difficulty of the Romani people with education, which is to a certain degree segregated and discriminating towards Romani pupils. The research brings into attention the prejudice perceived by Romani students held against them by the majority. The analysis discovers possible links between discrimination, prejudice and the approach of the Romani population towards education. It further notices means of inclusion, such as the role of teacher assistants at schools.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání