GULOVÁ, Lenka. Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace (Reflection on the Topic of Education in context with the Romani Population). In Kaleja, M. a kol. Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, p. 138-155. ISBN 978-80-7464-175-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace
Name in Czech Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace
Name (in English) Reflection on the Topic of Education in context with the Romani Population
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1.vyd. Ostrava, Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. p. 138-155, 18 pp. 2012.
Publisher Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00063601
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7464-175-6
Keywords (in Czech) Sociálně znevýhodněné skupiny; Romové; diskriminace; předsudky; náročné prostředí; studium; aktivizace; většinová populace; výzkumná analýza; otevřené kódování; zakotvená teorie; segregace
Keywords in English Socially disadvantaged groups; Romani; discrimination; prejudice; difficult environment; study; actuation; majority population; research; analysis; open coding; Grounded Theory; segregation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 5/4/2013 15:56.
Abstract
Kapitola se zaměřuje na problematiku romské populace, předkládá možnosti aktivizace sociálně znevýhodněných skupin a upozorňuje na náročnou situaci Romů v oblasti vzdělávání, kde se objevuje určitá segregace a diskriminace romských žáků. Výzkumné šetření poukazuje na předsudky většinové společnosti vůči Romům tak, jak je vnímají romští studenti. Analýza ukazuje možné souvislosti mezi diskriminací, předsudky a přístupem romské popuace ke vzdělávání. Dále si všímá mechanismů inkluze, mezi které patří profese asistenta pedagoga v prostředí školy.
Abstract (in English)
The chapter is concerned with the issue of the Romani population, suggests ways of actuating socially disadvantaged groups and points out the difficulty of the Romani people with education, which is to a certain degree segregated and discriminating towards Romani pupils. The research brings into attention the prejudice perceived by Romani students held against them by the majority. The analysis discovers possible links between discrimination, prejudice and the approach of the Romani population towards education. It further notices means of inclusion, such as the role of teacher assistants at schools.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 6/6/2024 10:59