2012
Guest Editorial Preface. Special Issue on Education
BOUREK, AlešZákladní údaje
Originální název
Guest Editorial Preface. Special Issue on Education
Název česky
Předmluva hostujícího editora. Speciální číslo věnované vzdělávání
Autoři
Vydání
International Journal of Reliable and Quality e-Healthcare, Hershey, PA, USA, IGI Global, 2012, 2160-9551
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14110/12:00063607
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
Klíčová slova česky
zdravotnictví; vzdělávání; vzdělávací vzory; změna paradigmatu; digitální
Klíčová slova anglicky
healthcare; education; education patterns; paradigm change; digital
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2013 14:14, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková
V originále
Why education? Because it is impossible to enforce reliability and accountability only using control mechanisms. All healthcare systems attempting safe and quality service provision based solely on the use of performance measurement, indicators, accreditation, standards and guidelines soon find themselves (realizing or not realizing it) in a situation described in the book The Collapse of Complex Societies (Tainter, 1988). Such systems finally end up consuming more resources than they generate which leads to their collapse. 2. Why change existing educational patterns? Because of the paradigm change affecting our profession. For several thousand years healthcare was empirical based, last three to four decades we request medicine based on evidence (with only vague understanding of the majority of involved stakeholders in healthcare what “evidence-based” really implicates). The paradigm shift lies in acceptance and use of hypothetically deductive thinking instead of the previously used inductive. Also the shift from using “real” tools for our work (the istrumentarium of doctors only gradually developed over time and with minor changes – a scalpel is still but a knife)to digital tools (majority of today’s devices used in the process of healthcare provision ranging from digital thermometers to RF knives in electrosurgery and gamma-knives for neurosurgery) requires adjusting of the educational process because digital technologies develop in predictable (evolutionary) ways as well as in unexpected, discontinuous, emergent ways extremely rapidly.
Česky
Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit.