KREJČÍ, Pavel. Frazeologijata v centralnite novinarski emisii na komersialnite televizii v Bălgarija, Chărvatija i Čechija. Jubilejni Paisievi četenija. Universitetăt – akademična karta na sveta. Plovdiv, 3–4 noemvri 2011. Naučni trudove, 2011 – Filologija. Plovdiv: Universitetsko izdatelstvo „Paisij Chilendarski“, 2012, tom 49, kn. 1, sb. B, s. 240-245. ISSN 0861-0029.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Frazeologijata v centralnite novinarski emisii na komersialnite televizii v Bălgarija, Chărvatija i Čechija
Název česky Frazeologie v hlavním zpravodajství komerčních televizí v Bulharsku, Chorvatsku a Česku
Název anglicky Phraseology in the central TV-news of commercial TV channels in Bulgaria, Croatia and Czechia
Autoři KREJČÍ, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Jubilejni Paisievi četenija. Universitetăt – akademična karta na sveta. Plovdiv, 3–4 noemvri 2011. Naučni trudove, 2011 – Filologija, Plovdiv, Universitetsko izdatelstvo „Paisij Chilendarski“ 2012, 0861-0029.
Další údaje
Originální jazyk bulharština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Bulharsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00063650
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky bulharská publicistická frazeologie; česká publicistická frazeologie; chorvatská publicistická frazeologie; frazeologie v tv-zpravodajství
Klíčová slova anglicky Bulgarian journalistic phraseology; Czech journalistic phraseology; Croatian journalistic phraseology; phraseology in tv-news
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D., učo 23013. Změněno: 20. 10. 2016 09:48.
Anotace
Izsledvaneto analizira frazeologizmi ot oblastta na novinarskite emisii v češkite, chărvatskite i bălgarskite komersijalni televizii. Žanrăt na novinite ot publicističnija funkcionalen stil se otličava s udarenie vărchu săobštitelnata funkcija, dokato persvazivnata funkcija, tipična za drugi publicistični žanrove, tuk e potisnata. Frazeologizmite obače sa ezikovi edinici sădăržašti značitelen ekspresiven i subektiven element. Funkcijata na tezi edinici v analiziranija žanr na novinite e predmet na nastojaštoto izsledvane.
Anotace česky
Studie analyzuje frazémy z oblasti zpravodajství na českých, chorvatských a bulharských komerčních televizních stanicích. Zpravodajský žánr publicistického funkčního stylu se vyznačuje důrazem na sdělovací funkci, zatímco funkce persvazivní, typická pro jiné publicistické žánry, je tu potlačená. Frazémy jsou však jazykové jednotky obsahující výraznou expresivní a subjektivní složku. Funkce těchto jednotek v analyzovaném zpravodajském žánru je předmětem této studie.
Anotace anglicky
The paper analyses some phrasems from the area of TV journalistic speech of the Czech, Croatian and Bulgarian commercial TV channels. Journalistic speech (and its oral form too) belongs to the journalistic genre of publicistic functional style, where the transfer of information is stressed and the persuasive function is marginalized. But the phrasems are language units with certain expression and subjectiveness. That's why the appear on first sight to be language means that is inappropriate. But the phrasem appear in journalistic speech abundantly. In the paper we try to describe their characteristics.
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 10:32