KRÁTKÁ, Jana and Stanislav STŘELEC. Témata, která žáci nejčastěji řeší se svým třídním učitelem (Problems that pupils most often deal with their class teacher). In XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Kvalita ve vzdělávání. 2012.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Témata, která žáci nejčastěji řeší se svým třídním učitelem
Name in Czech Témata, která žáci nejčastěji řeší se svým třídním učitelem
Name (in English) Problems that pupils most often deal with their class teacher
Authors KRÁTKÁ, Jana and Stanislav STŘELEC.
Edition XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Kvalita ve vzdělávání, 2012.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) třídní učitel, výzkum, analýza dat, žáci
Keywords in English class teacher, research, data analysis, pupils
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 11/2/2013 12:15.
Abstract
Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných výchovných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. Příspěvek shrnuje výsledky dotazníkového výzkumného šetření zaměřeného na témata (problémy), které žáci nejčastěji řeší se svým třídním učitelem, přičemž se zaměříme na vliv typu školy, pohlaví žáků a počet let, po které žáci mají stejného třídního učitele. Výzkumný soubor tvořilo celkem 248 respondentů, žáků a studentů základních a středních škol. Z našich zjištění vyplývá, že třídní učitelé mají své nezastupitelné místo ve výchovném dění školy a vedou k předpokladu, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu.
Abstract (in English)
The form teacher is a coordinating and integrative factor with a number of relevant educational tasks in his or her relationship to pupils in the class, to their parents, to other teachers, to management and under certain circumstances to the general public. This paper sums up the results of research aimed at the educational problems on which pupils cooperate with class teacher. We will compare the results by age, sex and type of school. Research sample consists of 248 respondents, students and pupils in primary, secondary and high schools. From our dates result that the role of class teacher in the educational school process is irreplaceable and we can suppose that the function of class teacher will not lose its importance either in the future changing school system.
PrintDisplayed: 23/5/2024 23:07