D 2012

Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení

ČERVENKA, Karel

Základní údaje

Originální název

Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení

Název anglicky

Proto-professionalisation of clients of helping professions

Autoři

ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Hradec Králové, Od teorie k praxi, od praxe k teorii, od s. 570-576, 7 s. 2012

Nakladatel

Gaudeamus

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00063651

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7435-138-9

Klíčová slova česky

pomáhající profese; porucha chování preventivně výchovné zařízení; inkluzivní edukace a intervence; identita; stigmatizace; proto-profesionalizace

Klíčová slova anglicky

helping professions; conduct disorder; behavioral difficulties; inclusive education; intervention; stigmatisation; proto-professionalisation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2013 13:10, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Anotace

V originále

Klienti profesí, které bývají označovány za pomáhající (sociální práce, speciální pedagogika aj.), svým kontaktem se systémem příslušné profese získávají specifickou zkušenost. Ta utváří jejich vnímání dané profese i představu o povaze jejího systému. Na rozdíl od laiků v pravém slova smyslu se klienti daných zařízení díky své nové zkušenosti stávají proto-experty na systém dané pomáhající profese, neboť oproti laikům svým kontaktem s danou profesí o ní získávají i hlubší vědění. Jelikož je toto vědění zakotveno ve specifické sociální pozici a roli klienta dané instituce, od oficiálního nebo expertního vědění a definice systému se liší. Lze předpokládat, že způsob, kterým klienti definují systém a svou pozici v něm, ovlivňuje jejich postoje a chování a tím v důsledku i jejich volby strategií, jak se v rámci systému a k systému chovat. V optice de Swaanova konceptu proto-profesionalizace laiků bude autor na příkladu vybraných výpovědí dospívajících klientů jednoho z preventivně výchovných zařízení, které získal v rámci svého kvalitativního výzkumu, ilustrovat specifický způsob, jímž oni sami vytvářejí představu o instituci samotné, stejně jako o systému výchovných zařízení a též zpětně i o povaze a roli klientů tohoto systému – tj. o sobě samých.

Anglicky

Clients of helping professions gain specific experience through their contact with the system of these professions. This experience forms their definitions and representations of the system and the profession as well. This specific experience launches them into a role of proto-experts because their knowledge of the system is more specific than that of other people. The way they look at the system forms their attitudes and shapes the actions and strategies they use to deal with the system. Their definition of the system is based on their specific social position and their role of clients of the system, therefore it is different from the official defnition of the system. Examples presented in the paper are based on findings of author's qualitative research.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Přiložené soubory

od_teorie_k_praxi_-_od_praxe_k_teorii_-_uvodni-zaverecna.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
od_teorie_k_praxi_-_od_praxe_k_teorii_-_text.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru