POVOLNÁ, Renata. Cross-cultural variation in the degree of dialogicality in research articles: On some text-organizing devices. In Coherence and Cohesion in English Discourse. 1. vyd. Brno: Masaryk University, 2012, s. 29-58. Spisy Pedagogické fakulty MU, Svazek 158. ISBN 978-80-210-6126-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cross-cultural variation in the degree of dialogicality in research articles: On some text-organizing devices
Název česky Mezikulturní variace ve stupni dialogičnosti v odborných článcích: O některých prostředcích organizace textu
Autoři POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Coherence and Cohesion in English Discourse, od s. 29-58, 30 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, Svazek 158, 2012.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00058451
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6126-2
Klíčová slova česky mezikulturní variace; dialogičnost; koherence; koheze; prostředky organizace textu; akademický psaný diskurz; odborný článek; diskurzní ukazatele; konjunkty
Klíčová slova anglicky cross-cultural variation; dialogicality; coherence; cohesion; text-organizing devices; academic written discourse; research article; discourse markers; conjuncts
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., učo 1136. Změněno: 14. 2. 2013 19:52.
Anotace
This chapter aims to discover whether there is cross-cultural variation in the use of certain text-organizing devices (mostly labelled discourse markers) in academic texts since it is assumed that these text organizers, in particular some of their semantic classes, can enhance the interaction between the author(s) of the text and the prospective reader(s) and thus foster the dialogic character of academic written discourse. Accordingly, the analysis is based on two specialized corpora of research articles, one representing Anglo-American academic texts written by experienced native speakers of English and the other representing Central European academic texts produced by non-native speakers of English from one discourse community in Central Europe – the Czech Republic.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaVNázev: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 19:17