PÍŠOVÁ, Michaela a František TŮMA. K trendům ve výzkumu v didaktice cizích jazyků: tematická analýza významných zahraničních studií za posledních 20 let. In JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 9-20. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K trendům ve výzkumu v didaktice cizích jazyků: tematická analýza významných zahraničních studií za posledních 20 let
Název česky K trendům ve výzkumu v didaktice cizích jazyků: tematická analýza významných zahraničních studií za posledních 20 let
Název anglicky On the trends in research in foreign language didactics: A thematic analysis of significant studies in the last 20 years
Autoři PÍŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vydání. Brno, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům, od s. 9-20, 12 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 159, 2012.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00063857
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6109-5
Klíčová slova česky didaktika cizích jazyků; výzkum; tematické zaměření výzkumu; Web of Science
Klíčová slova anglicky foreign language didactics; research; research focus – topics; Web of Science
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100. Změněno: 20. 3. 2013 10:30.
Anotace
Kapitola si klade za cíl zodpovědět otázku, jaká témata v oblasti didaktiky cizích jazyků jsou pokryta v nejvlivnějších výzkumných studiích ze světových odborných periodik. K zodpovězení této otázky jsme použili citační databázi Web of Science a pro podrobnou analýzu jsme vybrali 100 nejcitovanějších studií z didaktiky cizích jazyků. Tyto studie byly podrobeny jak kvantitativní, tak kvalitativní analýze. Bylo identifikováno pět ústředních tematických okruhů: učitel, žák, procesy učení se a osvojování cizího jazyka, řízení procesů učení se cizího jazyka a klíčové koncepty oboru. Tyto okruhy jsou blíže charakterizovány a výsledky jsou následně konfrontovány s výsledky obdobné studie provedené v rámci České republiky.
Anotace anglicky
The aim of the chapter is to answer the following question: What topics in the field of foreign language didactics in the most significant research studies in the professional journals published worldwide. To answer this question we used the citation database Web of Science and for a detailed analysis we selected 100 most cited articles from the field of foreign language didactics. These studies were subject to both quantitative and qualitative analyses. Five central themes were identified: teacher, learner, processes of foreign language learning and acquisition, management of the processes of foreign language learning, and key concepts of the field. These themes are characterized in more detail and the results are compared to the results obtained in a similar study conducted in the Czech Republic.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 21:34