KUČERA, Dalibor a Jiří HAVIGER. Metody experimentální emoční indukce. In Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála, 14.-17.2.2013. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metody experimentální emoční indukce
Název česky Metody experimentální emoční indukce
Název anglicky Experimental Use of Mood Induction Procedures
Autoři KUČERA, Dalibor (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří HAVIGER (203 Česká republika).
Vydání Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála, 14.-17.2.2013, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00067791
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky emoce; metody; emoční indukce; psychologický výzkum
Klíčová slova anglicky emotions; mood induction; methods; psychological research
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D., učo 365346. Změněno: 31. 3. 2014 22:29.
Anotace
Příspěvek se věnuje problematice současného výzkumu emocí, zejména pak aplikaci experimentálních indukčních metod. Shrnuje základní rozdělení a charakteristiky emocí a přináší přehled hlavních výzkumných technik, které jsou k účelu umělého navození emoce k dispozici. Konkrétní techniky indukce, tzv. MIPs (mood induction procedures), někdy také EIT (emotion induction techniques), jsou popsány z hlediska výsledků, specifik, možnosti využití a vhodnosti aplikace. Příspěvek zároveň shrnuje průběh a výsledky výzkumu EH (Emotionality in Handwriting; PsÚ FF MU, 2010), který právě s technikami MIPs pracoval. V kontextu výzkumu byly užity tři základní procedury, a to na vzorku 41 univerzitních studentů, v rámci tzv. slepého výzkumného postupu. Indukce zahrnovala expozici emočně nabitého materiálu pro indukci smutku (filmové klipy s neveselým obsahem), manipulativní strategie pro indukci hněvu (interakce účastníků s experimentátorem a jeho spolupracovníkem) a sledování reálné situace, která souvisí s prožitkem strachu (v situaci důležité zkoušky). Závěr příspěvku je věnován diskusi a dalším možnostem rozvoje výzkumu emocí, resp. jejich indukce.
Anotace anglicky
The paper deals with contemporary research of emotions and experimental induction methods. Basic classification and description of emotions is provided, most common experimental methods are brought out. These methods, EIT (emotion induction techniques), or rather MIPs (mood induction procedures), are described from the point of view of results, potentiality and suitableness. The paper also briefly presents the research EH (Emotionality in Handwriting, the Institute of Psychology of Faculty of Arts of Masaryk University in Brno, 2010), where experimental use of mood induction procedures (MIPs) took place. The research design included the induction of anger, fear and sadness. Three techniques were utilized during the research on the sample of 41 university students using the "blind" experimental setting. The setting includes presentation of emotional stimuli for sadness induction (emotional film clips), manipulative strategy for anger induction (interaction with human confederate) and real-life situation for induction of fear (examination situation). The article also provides a commentary on possibilities of development of MIPs and research of emotions in general.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 20:29