a 2012

Career orientation and its early antecedents in the context of longitudinal research.

MILLOVÁ, Katarína, Marek BLATNÝ and Martin JELÍNEK

Basic information

Original name

Career orientation and its early antecedents in the context of longitudinal research.

Name in Czech

Orientace kariéry a její rané antcendenty v kontextu longitudinálního výzkumu

Edition

International Society for the Study of Behavioural Development 2012: biennial meeting, 2012

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Canada

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Keywords (in Czech)

orientace kariéry; adolescence; střední dospělost

Keywords in English

career orientation; adolescence; middle adulthood

Tags

Reviewed
Změněno: 13/4/2018 10:22, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.

Abstract

V originále

A persons occupation is an important aspect of ones successful development (e.g. Pulkkinen, Nygren, Kokko, 2002). Having a job means not only creating new social relationships, resolving existential issues and maintaining positive self-esteem, but it is also a manifestation of adaptation to the norms and demands of society, fulfillment of developmental tasks (Havighurst, 1972). Longitudinal design is the best way to study this domain. Brno Longitudinal Study of Life-Span Development, running since 1961, currently comprises 83 participants aged 41 to 44 years. In this part of the study we focused on child and adolescent antecedents of career orientation (indexed by stability of career line and long-term unemployment). Only personality characteristics (especially extroversion) in the middle adolescence were directly related to the career orientation. In adulthood, by contrast, no significant associations with extroversion were found. Atmosphere in the family of origin, intelligence and school achievement had only an indirect connection to the career orientation. The job career area shows rather specific features compared to other (especially Western European and American) longitudinal research studies. To explain them one has to consider the macro-contextual changes (economic, political) which had occurred in the Czech Republic at the time our study participants had entered the labor market.

In Czech

Zaměstnání člověka je důležitým aspektem jeho úspěšného vývoje (např. Pulkkinen, Nygren, Kokko, 2002). Mít práci znamená nejenom vytváření nových sociálních vztahů, vyřešení existenciálních otázek a udržování pozitivního sebehodnocení, ale je to také projev adaptace na normy a požadavky společnosti, splnění vývojových úkolů (Havighurst, 1972). Longitudinální dizajn je nejlepším způsobem, jak studovat tuto oblast. Brněnský výzkum celoživotního vývoje člověka, který probíhá od roku 1961, v současnosti pozůstává z 83 participantů ve věku od 41 do 44 let. V tét části studie jsme se zaměřili na antcendenty kariérní orientace v dětství a adolescenci (indikovány stabilitou kariéry a dlouhodobou nezaměstnaností). Pouze osobnostní charakteristiky (především extraverze)ve střední adolescenci přímo souvisely s orientací kariéry. V dospělosti, naopak, nebyly nalezeny u extraverze žádné významné souvislosti. Atmosféra v rodině původu, inteligence a školní prospěch měly pouze nepřímou souvislost s kariérní orientací. Oblast pracovní kariéry ukázala spíše specifický rysy ve srovnání s jinými (zejména se západoevropskými a americkými) longitudinálními studiemi. Pro jejich vysvětlení musíme brát v úvahu makrokontextové změny (ekonomické, politické), které se objevily v České Republice v čase, kdy naši participanti vstupovali na pracovní trh.

Links

GAP407/10/2410, research and development project
Name: Longitudinální studium optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka