J 2012

Motivation in Mathematics and Physics - Mpembas Effect

NAVRÁTIL, Vladislav a Jiřina NOVOTNÁ

Základní údaje

Originální název

Motivation in Mathematics and Physics - Mpembas Effect

Název česky

Motivace v matematice a fyzice - Mpembův jev

Autoři

NAVRÁTIL, Vladislav (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiřina NOVOTNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Applied Mathematics, Bratislava, STU Bratislava, 2012, 1337-6365

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10302 Condensed matter physics

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00063939

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

motivace; matematika; fyzika; fázová změna; voda; Mpembův jev

Klíčová slova anglicky

motivation; mathematics; physics; phase transformation; vater; Mpembas effect

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2013 14:09, prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.

Anotace

V originále

Nowadays, in times characterized by decreasing interest of young generation in studying of physics and chemistry plays reading role motivation. It is well known that interest of pupils and students can be awaked by their own research of interesting phenomena. The typical example of such phenomenon is so called Mpembas effect, i.e. special phenomenon where “hot water supposedly freezes faster than cold water”. The aim of our contribution is experimental research of Mpembas effect. The results of our work did not confirm this phenomenon and showed that Mpembas effect is most probably mere artifact.

Česky

V současné době, charakterizované klesajícím zájmem mladé generace o studium přírodních věd a matematiky, hraje velkou roli motivace. Je známo, že zájem o studium může být mimo jiné podnícen i tím, že student sám koná pokusy a objevuje zajímavé jevy. Typickým příkladem takového jevu je tzv. Mpembův jev, založený na tom, že teplá voda by měla zmrznout dříve, než voda studená. V našem článku jsou uvedeny výsledky experimentálního výzkumu uvedeného jevu. Je třeba uvést, že bylo zjištěno, že uvedený jev je zřejmě pouhým artefaktem.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání