KOLEJKA, Jaromír. Gradace krajinných map v geografických atlasech. Online. In Hana Svobodová. Sborník příspěvků z Regionální konefernce ČGS: Nové výzvy pro geografii. 1. vyd. Brno: MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, ČESKÁ GEOGRAFICKÁ SPOLEČNOST, 2013, s. 118-125. ISBN 978-80-210-6110-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gradace krajinných map v geografických atlasech
Název česky Gradace krajinných map v geografických atlasech
Název anglicky Landscape map gradation in geographic atlases
Autoři KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník příspěvků z Regionální konefernce ČGS: Nové výzvy pro geografii, od s. 118-125, 8 s. 2013.
Nakladatel MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, ČESKÁ GEOGRAFICKÁ SPOLEČNOST
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00065755
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6110-1
Klíčová slova česky geografický atlas, krajinné mapy, koncepce map, gradace
Klíčová slova anglicky geographic atlas - landscape maps - map concept - gradation
Štítky landscape atlas, landscape maps
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Změněno: 26. 10. 2013 16:13.
Anotace
Systém uspořádání tematických map v atlasech musí sledovat závažné cíle: zaujmout čtenáře, povzbudit ke čtení map, naučit jej odečítat údaje, pochopit prostorové souvislosti, odvozovat je a aplikovat je v analýze map. Promyšlené uspořádání map tak musí vycházet nejprve z obecných informací a pak postupuje od jednoduchého ke složitějšímu, od analytického ke komplexnímu a dále k syntetickému. v příspěvku je tento postup demonstrován na příkladu posloupnosti krajinných map.
Anotace anglicky
This paper is addressed to the issue of specific arrangement of thematic maps in atlases. The map gradation is the logical and inevitable purposeful arrangement of maps from simpler to more complex ones, from analytical to complex and synthetic, always related with a single topic. Gradation allows the reader to better understand the contents of maps, reliably read information from them, and finally, on the basis of the knowledge context to better understand map content and make right decisions in life. An example of successful implementation of the map gradation is demonstrated in the example of maps of nature embedded in the recently published Atlas of the landscape of the Czech Republic (2009). Gradation was properly carried out in a number of geological, energy and soil maps, and also in the case of synthetic maps on the natural landscape of the Czech Republic. The starting points for the construction of a gradation map set are represented by analytic maps on individual components of natural landscapes dealing with various aspects of the sub-problems. Synthetic maps represent the area typology according to in a form of the homogeneous component area units spatially repeating, while continuing regionalization maps show the distribution of unique individual and heterogeneous geographic units bearing their own geographical names. Tightening the gradation maps into the partial (component) or full (landscape) synthesis motivates atlas readers for the better understanding of the relationships between phenomena and objects in the landscape. It also motivates local expert to develop synthetic maps into further detail in a smaller area.
Návaznosti
SK/600/1/03, projekt VaVNázev: Atlas krajiny ČR
Investor: Ministerstvo životního prostředí ČR, Atlas krajiny ČR
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 15:08