D 2013

Gradace krajinných map v geografických atlasech

KOLEJKA, Jaromír

Základní údaje

Originální název

Gradace krajinných map v geografických atlasech

Název česky

Gradace krajinných map v geografických atlasech

Název anglicky

Landscape map gradation in geographic atlases

Autoři

KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník příspěvků z Regionální konefernce ČGS: Nové výzvy pro geografii, od s. 118-125, 8 s. 2013

Nakladatel

MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, ČESKÁ GEOGRAFICKÁ SPOLEČNOST

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00065755

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6110-1

Klíčová slova česky

geografický atlas, krajinné mapy, koncepce map, gradace

Klíčová slova anglicky

geographic atlas - landscape maps - map concept - gradation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2013 16:13, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Anotace

V originále

Systém uspořádání tematických map v atlasech musí sledovat závažné cíle: zaujmout čtenáře, povzbudit ke čtení map, naučit jej odečítat údaje, pochopit prostorové souvislosti, odvozovat je a aplikovat je v analýze map. Promyšlené uspořádání map tak musí vycházet nejprve z obecných informací a pak postupuje od jednoduchého ke složitějšímu, od analytického ke komplexnímu a dále k syntetickému. v příspěvku je tento postup demonstrován na příkladu posloupnosti krajinných map.

Anglicky

This paper is addressed to the issue of specific arrangement of thematic maps in atlases. The map gradation is the logical and inevitable purposeful arrangement of maps from simpler to more complex ones, from analytical to complex and synthetic, always related with a single topic. Gradation allows the reader to better understand the contents of maps, reliably read information from them, and finally, on the basis of the knowledge context to better understand map content and make right decisions in life. An example of successful implementation of the map gradation is demonstrated in the example of maps of nature embedded in the recently published Atlas of the landscape of the Czech Republic (2009). Gradation was properly carried out in a number of geological, energy and soil maps, and also in the case of synthetic maps on the natural landscape of the Czech Republic. The starting points for the construction of a gradation map set are represented by analytic maps on individual components of natural landscapes dealing with various aspects of the sub-problems. Synthetic maps represent the area typology according to in a form of the homogeneous component area units spatially repeating, while continuing regionalization maps show the distribution of unique individual and heterogeneous geographic units bearing their own geographical names. Tightening the gradation maps into the partial (component) or full (landscape) synthesis motivates atlas readers for the better understanding of the relationships between phenomena and objects in the landscape. It also motivates local expert to develop synthetic maps into further detail in a smaller area.

Návaznosti

SK/600/1/03, projekt VaV
Název: Atlas krajiny ČR
Investor: Ministerstvo životního prostředí ČR, Atlas krajiny ČR