D 2013

Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie

KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie

Název česky

Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie

Název anglicky

Satellite atlases as teaching tool in geography education

Autoři

KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina BATELKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník příspěvků z Regionální konference ČGS: Nové výzvy pro geografii, od s. 48-61, 14 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Česká geografická společnost

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00067815

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6110-1

Klíčová slova česky

družicový atlas - učební pomůcka - geografické vzdělávání

Klíčová slova anglicky

satellite atlas - teaching too - geographical education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2013 16:10, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Anotace

V originále

Družicové atlasy jsou hodnotnými publikacemi, nesoucími v sobě řadu informací o Zemi, které nelze vyčíst z klasických mapových atlasů, a nabízejícími netradiční a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jakým způsobem je zprostředkovat veřejnosti, aby byla jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita čitelná a využitelná i mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je jejich používání při výuce geografie, především pro zjišťování a hodnocení časoprostorových souvislostí. Z provedeného dotazníkového šetření mezi žáky základních, středních a vysokých škol vyplynul sice zájem o ně, ale k praktickému používání spíše nedůvěra. Obavy plynou především ze skutečností, že se v družicových snímcích ve srovnání s mapou hůř orientují a hůř se jim v nich čte. Jako zvlášť obtížné se ukázaly snímky s převahou nepravých barev a snímky bez vysvětlujícího popisu. Schopnost správného čtení souvisí se vzdělanostní úrovní čtenářů, nejde však o funkční závislost.

Anglicky

Satellite atlases are valuable publications, carrying in themselves a lot of information about the Earth that cannot be red from the classical maps and atlases. They offer innovative and interesting views of the Earth. The question is how to convey them to the public to make their rich informational and educational quality readable and usable outside the scientific community. One way is to use them in the teaching of geography, especially in the detection and evaluation of spatio-temporal contexts. The conducted survey among pupils and students of elementary and high schools, and an university emerged, although interest in them, but for the practical use rather distrust. Concerns arise from the fact that in remotely sensed imagery as compared with the map, the orientation is much worse and reading in them is also worse. Particularly difficult was the reading of images with a predominance of false colours and of images without explanatory description. Correct reading ability is related to the educational level of readers, this is not a functional dependency.