2013
Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie
KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁZákladní údaje
Originální název
Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie
Název česky
Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie
Název anglicky
Satellite atlases as teaching tool in geography education
Autoři
KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina BATELKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, Sborník příspěvků z Regionální konference ČGS: Nové výzvy pro geografii, od s. 48-61, 14 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Česká geografická společnost
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00067815
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6110-1
Klíčová slova česky
družicový atlas - učební pomůcka - geografické vzdělávání
Klíčová slova anglicky
satellite atlas - teaching too - geographical education
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2013 16:10, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
V originále
Družicové atlasy jsou hodnotnými publikacemi, nesoucími v sobě řadu informací o Zemi, které nelze vyčíst z klasických mapových atlasů, a nabízejícími netradiční a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jakým způsobem je zprostředkovat veřejnosti, aby byla jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita čitelná a využitelná i mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je jejich používání při výuce geografie, především pro zjišťování a hodnocení časoprostorových souvislostí. Z provedeného dotazníkového šetření mezi žáky základních, středních a vysokých škol vyplynul sice zájem o ně, ale k praktickému používání spíše nedůvěra. Obavy plynou především ze skutečností, že se v družicových snímcích ve srovnání s mapou hůř orientují a hůř se jim v nich čte. Jako zvlášť obtížné se ukázaly snímky s převahou nepravých barev a snímky bez vysvětlujícího popisu. Schopnost správného čtení souvisí se vzdělanostní úrovní čtenářů, nejde však o funkční závislost.
Anglicky
Satellite atlases are valuable publications, carrying in themselves a lot of information about the Earth that cannot be red from the classical maps and atlases. They offer innovative and interesting views of the Earth. The question is how to convey them to the public to make their rich informational and educational quality readable and usable outside the scientific community. One way is to use them in the teaching of geography, especially in the detection and evaluation of spatio-temporal contexts. The conducted survey among pupils and students of elementary and high schools, and an university emerged, although interest in them, but for the practical use rather distrust. Concerns arise from the fact that in remotely sensed imagery as compared with the map, the orientation is much worse and reading in them is also worse. Particularly difficult was the reading of images with a predominance of false colours and of images without explanatory description. Correct reading ability is related to the educational level of readers, this is not a functional dependency.