KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁ. Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie. Online. In Hana Svobodová. Sborník příspěvků z Regionální konference ČGS: Nové výzvy pro geografii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Česká geografická společnost, 2013, s. 48-61. ISBN 978-80-210-6110-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie
Název česky Družicové atlasy jako učební pomůcka ve výuce geografie
Název anglicky Satellite atlases as teaching tool in geography education
Autoři KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina BATELKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník příspěvků z Regionální konference ČGS: Nové výzvy pro geografii, od s. 48-61, 14 s. 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Česká geografická společnost
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00067815
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6110-1
Klíčová slova česky družicový atlas - učební pomůcka - geografické vzdělávání
Klíčová slova anglicky satellite atlas - teaching too - geographical education
Štítky satellite atlas, satellite imagery
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Změněno: 26. 10. 2013 16:10.
Anotace
Družicové atlasy jsou hodnotnými publikacemi, nesoucími v sobě řadu informací o Zemi, které nelze vyčíst z klasických mapových atlasů, a nabízejícími netradiční a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jakým způsobem je zprostředkovat veřejnosti, aby byla jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita čitelná a využitelná i mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je jejich používání při výuce geografie, především pro zjišťování a hodnocení časoprostorových souvislostí. Z provedeného dotazníkového šetření mezi žáky základních, středních a vysokých škol vyplynul sice zájem o ně, ale k praktickému používání spíše nedůvěra. Obavy plynou především ze skutečností, že se v družicových snímcích ve srovnání s mapou hůř orientují a hůř se jim v nich čte. Jako zvlášť obtížné se ukázaly snímky s převahou nepravých barev a snímky bez vysvětlujícího popisu. Schopnost správného čtení souvisí se vzdělanostní úrovní čtenářů, nejde však o funkční závislost.
Anotace anglicky
Satellite atlases are valuable publications, carrying in themselves a lot of information about the Earth that cannot be red from the classical maps and atlases. They offer innovative and interesting views of the Earth. The question is how to convey them to the public to make their rich informational and educational quality readable and usable outside the scientific community. One way is to use them in the teaching of geography, especially in the detection and evaluation of spatio-temporal contexts. The conducted survey among pupils and students of elementary and high schools, and an university emerged, although interest in them, but for the practical use rather distrust. Concerns arise from the fact that in remotely sensed imagery as compared with the map, the orientation is much worse and reading in them is also worse. Particularly difficult was the reading of images with a predominance of false colours and of images without explanatory description. Correct reading ability is related to the educational level of readers, this is not a functional dependency.
VytisknoutZobrazeno: 8. 9. 2024 16:18