NĚMEC, Jiří. Edukace romských žáků - od reflexe reality k teorii vícečetných faktorů (Romany Students Education - from Reality Reflections towards the Multiple Theory Factors). In Jiří Němec (ed.). Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1. vyd. Brno: Paido, 2012, p. 23-49. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace romských žáků - od reflexe reality k teorii vícečetných faktorů
Name (in English) Romany Students Education - from Reality Reflections towards the Multiple Theory Factors
Authors NĚMEC, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, p. 23-49, 27 pp. Sociálně pedagogický výzkum. 2012.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00064038
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-224-6
Keywords (in Czech) výzkum; edukace; sociálně znevýhodnění žáci; romští žáci; děti cizinců; edukační strategie
Keywords in English research; education; socially disadvantaged pupils; Roma pupils; refugee children; educational strategies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Changed: 18/3/2013 10:33.
Abstract
Kapitola čerpá z výzkumů, které Jiří Němec realizoval se svým týmem v posledních několika letech. Na základě několika výzkumných sond se znovu z určitého meta nadhledu snaží o interpretaci získaných kvalitativních kategorií a vzájemně je provázat dle výzkumné strategie Strausse a Corbinové. Výsledkem je teorie vícečetných faktorů, která završuje několikaleté období intenzivního kvalitativního šetření s různými skupinami informátorů (učitelek přípravných tříd a prvního stupně, romských pedagogických asistentů, studentů – domácích učitelů apod.), a vysvětluje složitý proces edukace romských žáků a důvody jejich vzdělávacích problémů. Faktor je v této kapitole interpretován jako specifický činitel, který nabývá rozmanitého obsahu, ale též intenzity a polarity a ovlivňuje tak celý proces edukace a s ní spojenou další životní dráhu dítěte.
Abstract (in English)
The chapter used research studies Jiří Němec has carried out with his team in recent years. In view of several studies it tried to explain the obtained qualitative categories from meta-perspective and connect them according to Strausse and Corbin research strategy. It resulted in the theory of multiple factors explaining the complicated process of Roma pupils education and the reasons of their educational difficulties. The factor in this chapter was explained as a specific feature influencing the whole educational process and life career of the socially disadvantaged child having various content, intensity and polarity.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 12/6/2024 14:07