p 2012

Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let

CHMELAŘOVÁ, Marcela

Základní údaje

Originální název

Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let

Název česky

Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let

Název anglicky

Tragicomic Revolutionary : Richard Fremund, Group Máj and the Art Criticism at the End of the 1950s

Autoři

CHMELAŘOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Mezi Východem a Západem : Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění?, konference Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, 2012

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00064149

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Czech postwar; art criticism

Štítky

Změněno: 13. 4. 2013 09:13, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek sleduje na základě ukázek dobově podmíněnou názorovou polaritu, východiska, a rychlý vývoj domácí výtvarné kritiky od politického uvolnění v roce 1956 do roku 1958, kdy izolované zdejší prostředí prošlo výrazným bruselským impulsem. Analyzuje ojedinělou vlnu rozporuplných kritických ohlasů, kterou v atmosféře nesvobody a přísně kontrolované výstavní politiky vyvolala vystoupení mladých umělců formovaných kolem skupiny Máj. Pozornost ukázek se zaměří na malíře Richarda Fremunda (1928 – 69), pro soudobou kritiku zvláště kontroverzního. Jeho výstava v dubnu 1956 v Galerii Československý spisovatel byla po letech jednou z prvních, které porušily přísná stranická pravidla a nebyla uzavřena. Dva názorové protipóly z řady bouřlivých reakcí tisku prezentují text Pravoslava Sováka ve Večerní Praze a osobitě odvážná recenze Miroslava Lamače ve Výtvarné práci. Revolučnost Fremunda a "jemu podobných" je podle Sováka "tragikomická". Ohlas výstavy se dostal i do nedělních New York Times. Relativně nadčasové, apolitické a umělecko-historicky podložené reakce na tehdejší dění lze vysledovat také u Josefa Krásy, Petra Wittlicha, Jiřího Padrty nebo Luboše Hlaváčka.

Anglicky

This paper discusses the quick development of the Czech art criticism after political release in the middle of 1950s in the Eastern Bloc. It concerns especially one popular Czech painter of the Group Máj 57 - Richard Fremund (1928 - 69) and his first big and controversial exhibitions, which took place in the exhibition room formerly known as Topičův salon on Národní třída in Prague in April 1956.