2012
Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let
CHMELAŘOVÁ, MarcelaZákladní údaje
Originální název
Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let
Název česky
Tragikomická revolučnost : Richard Fremund, skupina Máj a výtvarná kritika závěru 50. let
Název anglicky
Tragicomic Revolutionary : Richard Fremund, Group Máj and the Art Criticism at the End of the 1950s
Autoři
CHMELAŘOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Mezi Východem a Západem : Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění?, konference Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, 2012
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00064149
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Czech postwar; art criticism
Štítky
Změněno: 13. 4. 2013 09:13, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Příspěvek sleduje na základě ukázek dobově podmíněnou názorovou polaritu, východiska, a rychlý vývoj domácí výtvarné kritiky od politického uvolnění v roce 1956 do roku 1958, kdy izolované zdejší prostředí prošlo výrazným bruselským impulsem. Analyzuje ojedinělou vlnu rozporuplných kritických ohlasů, kterou v atmosféře nesvobody a přísně kontrolované výstavní politiky vyvolala vystoupení mladých umělců formovaných kolem skupiny Máj. Pozornost ukázek se zaměří na malíře Richarda Fremunda (1928 – 69), pro soudobou kritiku zvláště kontroverzního. Jeho výstava v dubnu 1956 v Galerii Československý spisovatel byla po letech jednou z prvních, které porušily přísná stranická pravidla a nebyla uzavřena. Dva názorové protipóly z řady bouřlivých reakcí tisku prezentují text Pravoslava Sováka ve Večerní Praze a osobitě odvážná recenze Miroslava Lamače ve Výtvarné práci. Revolučnost Fremunda a "jemu podobných" je podle Sováka "tragikomická". Ohlas výstavy se dostal i do nedělních New York Times. Relativně nadčasové, apolitické a umělecko-historicky podložené reakce na tehdejší dění lze vysledovat také u Josefa Krásy, Petra Wittlicha, Jiřího Padrty nebo Luboše Hlaváčka.
Anglicky
This paper discusses the quick development of the Czech art criticism after political release in the middle of 1950s in the Eastern Bloc. It concerns especially one popular Czech painter of the Group Máj 57 - Richard Fremund (1928 - 69) and his first big and controversial exhibitions, which took place in the exhibition room formerly known as Topičův salon on Národní třída in Prague in April 1956.