2013
Accessibility Issues in Digital Mathematical Libraries
SOJKA, Petr, Michal RŮŽIČKA, Maroš KUCBEL a Martin JARMARZákladní údaje
Originální název
Accessibility Issues in Digital Mathematical Libraries
Autoři
SOJKA, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Michal RŮŽIČKA (203 Česká republika, domácí), Maroš KUCBEL (703 Slovensko, domácí) a Martin JARMAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Proceedings of the Conference Universal Learning Design 2013, od s. 89-97, 9 s. 2013
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14330/13:00067840
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-80-210-6270-2
ISSN
Klíčová slova česky
přístupnost matematiky; normalizace matematiky; vyhledávání matematických formulí
Klíčová slova anglicky
accessibility of mathematics; canonicalization of mathematics; searchability of mathematics; digital mathematical libraries; MathML; Czech Braille
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 9. 2013 09:21, doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Anotace
V originále
The growing number of digital libraries does not serve only metadata of scientific or educational documents, but also the full-text data themselves. This brings new possibilities but also accessibility issues to cope with when designing user interfaces for exploratory search and accessing and reading the full-texts that are usually provided only in some version of PDF format. We have participated in the design and solutions for the European Digital Mathematics Library (EuDML) and also participated in the preparation of primary data of the Czech Digital Mathematics Library (DML-CZ). In the paper we describe the developed technologies addressing Braille output of document content including mathematical formulae, document preprocessing and enhancement that increase accessibility, readability and exploration qualities (similarity of mathematical documents) of the documents in digital libraries of texts for tertiary education and research in STEM domain.
Návaznosti
250503, interní kód MU |
|