Detailed Information on Publication Record
2012
Prinzipien eines Sprachunterrichts im Wandel der Zeit
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Prinzipien eines Sprachunterrichts im Wandel der Zeit
Name in Czech
Principy cizojazyčné výuky v proměnách času
Name (in English)
Principles of language teaching in changing times
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, MU, 2012, 1803-4411
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00058594
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
výuka cizích jazyků; principy; Komenský; aktuální koncept; princip mnohojazyčnosti; analytická studie
Keywords in English
anguage teaching and learning; principles; Comenius; current concept; present principles of multilingualism; analytical study
Změněno: 16/4/2013 12:36, Dana Nesnídalová
V originále
In letzter Zeit werden aus spracherwerbsbezogener sowie methodisch-didaktischer Sicht intensiv verschiedene Prinzipien eines guten und effektiven Fremdsprachenunterrichts diskutiert. Im Beitrag werden einige von diesen Prinzipien unter die Lupe genommen und mit den Prinzipien der Lern- und Lehrverfahren für den Sprachunterricht, die J. A. Comenius in seinem Werk “Methodus linguarum novissima“ formuliert hat, verglichen, wobei dem Prinzip der Mehrsprachigkeit eine besondere Aufmerksamkeit gewidmet wird.
In Czech
V současnosti probíhá v odborných kruzích intenzivní diskuse o principech moderní cizojazyčné výuky. Ve studii jsou tyto principy analyzovány a představeny se zřetelem k historickému vývoji, přičemž hlavní pozornost je zde věnována pojetí jazykové výuky J.A. Komenského v jeho díle Methodus linguarum novissima. Podrobněji je analyzováno pojetí principu mnohojazyčnosti v tehdejším a současném pojetí.
In English
Recently, the principles of quality and efficiency in foreign language teaching have been intensely discussed, from the viewpoint of both language acquisition and language methodology. In the following paper, some of these principles are focused in more detail and paralleled with the teaching and learning processes of language classes stated by J. A. Comenius in his study “Methodus linguarum novissima”. Special attention is paid to the principles of multilingualism.
Links
GAP407/11/0321, research and development project |
|