p 2013

Klima školy a klima školní třídy - jak zjistit, co by mělo být v dotazníku

MAREŠ, Jan and Josef LUKAS

Basic information

Original name

Klima školy a klima školní třídy - jak zjistit, co by mělo být v dotazníku

Name (in English)

School climate and classroom climate - how to find out what should be in the questionnaires

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic)

Edition

seminář NÚCEM Hodnotenie kvality vzdelávania na ZŠ a SŠ v SR v kontexte prebiehajúcej obsahovej reformy vzdelávania, 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00067879

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

klima školy; klima školní třídy; diagnostika; evaluace

Keywords in English

school climate; clasroom climate; assessment; evaluation
Změněno: 31/3/2014 10:06, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek shrnuje zkušenosti se standardizací dotazníků mapujících klima školy a jejich alternativ v podobě jiných zdrojů informací a jiných způsobů získávání informací o klimatu školy a klimatu třídy. Autoevaluace klimatu školy je v příspěvku představována jako proces dialogu uvnitř školy a mapování potencionálně problémových oblastí, pokračující přes vlastní diagnostiku klimatu školy či jeho částí i způsoby práce s výsledky. Jako příklad slouží nástroje dostupné on-line (projekt "Cesta ke kvalitě").

In English

This paper summarizes experiences with standardized questionnaires charting school climate and their alternatives in the form of other sources of information and other ways of getting information about school climate and classroom climate. Self-evaluation of school climate in this paper is presented as the process of dialogue within schools and the process of mapping potential problem areas, continuing through their own school climate assessment as ways to work with the results. As the example of climate assessment serves some tools available online (project "Path to Quality").