J 2013

Vizuální akty ve výukové komunikaci

ŠVAŘÍČEK, Roman a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Vizuální akty ve výukové komunikaci

Název anglicky

Visual acts in instructional communication

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, 2013, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00066040

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

instructional communication; educational communication; visual acts of meaning; verbal communication; non-verbal communication; IRF exchange structure

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2014 15:15, Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložená empirická studie pojednává o tom, jaké funkce ve výukové komunikaci mezi učiteli a jejich žáky zastávají vizuální významové akty, tj. sdělení viditelná aktérům komunikace, jež jim přičítají určitý význam. Výsledky, které studie zprostředkovává, vycházejí z kvalitativní analýzy 32 videonahrávek vyučovacích hodin humanitních předmětů na druhém stupni základních škol. Vizuální významové akty jsou nejprve diferencovány na tematické, které zobrazují události, objekty či myšlenky spjaté s tématem komunikace, a interaktivní, jež slouží jako sdělení kontaktní. V kontextu vyučovacích hodin jsou pak tematické akty prezentovány jako nástroj konceptualizace výukových obsahů, zatímco akty interaktivní zobrazeny jakožto mechanismus napomáhající uspořádání výukové komunikace. Přestože vizuální významové akty zastávají analogické funkce a mnohdy vytvářejí tytéž vzorce, je zřejmé, že jejich podoba je výrazně individualizovaná a lze ji chápat jako znak profesní identity učitele.

Anglicky

This empirical study describes the functions of visual acts of meaning in the educational communication between teachers and their pupils. The study understands visual acts to be visual messages that have meaning for participants of communication. The data was gathered through direct observation of 32 classes of humanities subjects at lower secondary schools. Visual acts were firstly divided into topic visual acts (which convey events, objects or thought s directly related to the topic of conversation) and interactive visual acts (which c an be characterized as contact messages). In the context of lessons, topic visual acts are presented as a tool for conceptualisation of educational content. On the other side , interactive visual acts are described as a mechanism which participates in establishing the setting of educational communication. Although visual acts of meaning often have the same functions and structure, it transpires that their nature is highly individualized and it can be seen as a sign of a teacher’s professional identity

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě